DFO: "Impact serviceproviders op advieskantoren neemt snel toe"

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Ik verwacht dat de impact die serviceproviders op de concurrentiekracht van hun deelnemers kunnen hebben in de komende tijd groter wordt", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, naar aanleiding van het DFO Serviceprovidersonderzoek waaraan 1073 financieel dienstverleners deelnamen.

Op dit moment geeft 84 procent van de gebruikers van een serviceprovider aan dat de samenwerking een positief effect heeft op het rendement van het kantoor. "Wij verwachten dat de impact die serviceproviders gaan hebben op de concurrentiepositie, op de breedte van de dienstverlening en op de kwaliteit van de bedrijfsprocessen voor de assurantiekantoren snel groter zal worden. Ook het effect op het rendement van het financieel advieskantoor dat gebruik maakt van de diensten van de voor zijn kantoor meest geschikte serviceprovider, zal toenemen. Veel serviceproviders zijn tevens gevolmachtigden. Wij voorzien dat de dienstverlening van de serviceprovider op termijn steeds minder gefinancierd zal kunnen worden uit de tekencommissie. Dat zal ook de relatie tussen deelnemers en serviceproviders met schadevolmacht doen veranderen.”

In de resultaten van het onderzoek, dat sinds 2006 jaarlijks wordt uitgevoerd, wordt onderscheid gemaakt tussen serviceproviders op het gebied van hypotheken, schade en kredieten. Nieuw dit jaar is de categorie Hypotheekfranchise. De waardering betreft 43 aspecten van dienstverlening die zijn onderverdeeld in zes onderdelen: algemene tevredenheid, algemene generieke ondersteuning, product en prijs, procesondersteuning, acquisitie van nieuwe klanten en behoud van bestaande klanten.

En de winnaars zijn....

  • Binnen de categorie Kleine serviceproviders Hypotheken (tot aan 700 kantoren) is LNI het hoogst gewaardeerd. LNI had bij drie van de zes onderdelen de hoogste score.   
  • Binnen de categorie Grote serviceproviders Hypotheken is De Financiële Makelaar voor de tweede keer op rij het hoogst gewaardeerd. De Financiële Makelaar had bij zes van de zes onderdelen de hoogste score. 
  • Binnen de categorie Kleine serviceproviders Schade (tot aan 700 kantoren) is ANAC Backoffice voor de tweede keer op rij het hoogst gewaardeerd. ANAC Backoffice had bij zes van de zes onderdelen de hoogste score.
  • Binnen de categorie Grote serviceproviders Schade is Voogd & Voogd voor de vierde keer op rij het hoogst gewaardeerd. Voogd & Voogd had bij vier van de zes onderdelen de hoogste score.
  • Binnen de categorie Serviceproviders Kredieten is Krediet Service Center het hoogst gewaardeerd. Krediet Service Center had bij vier van de zes onderdelen de hoogste score.
  • Binnen de nieuwe categorie Hypotheekketens is Financieel Fit Groep (voorheen bekend als De Hypotheekadviseur) het hoogst gewaardeerd. Op alle onderdelen behaald Financieel Fit Groep beste score.

Belang juiste keuze

Oosterbaan Martinius noemt het opvallend dat de verschillen in de waardering voor serviceproviders groot zijn. "Zo zie je bij bepaalde serviceproviders door de jaren heen sterke schommelingen in de kwaliteit van dienstverlening, terwijl ander serviceproviders juist een stabiele kwaliteit van dienstverlening laten zien. Ook zie je dat binnen één serviceprovider bepaalde onderdelen van de dienstverlening veel beter ontwikkeld zijn dan andere onderdelen. Wat de beste serviceprovider is, hangt dus ook sterk af van de specifieke behoefte van het kantoor."

Reactie toevoegen

 
Vakpaper Duurzaam Wonen

Vakpaper Duurzaam Wonen

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day.  Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance onderzoek aanbieders 2023. Op basis van een gewogen gemiddelde, hebben de volgende aanbieders van...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...

Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...