Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Kifid NIEUW 2

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar heeft dekking afgewezen omdat niet duidelijk is wanneer de diefstal plaatsvond en uit de eerste lezing van de consument volgt dat zij niet de normale voorzichtigheid, artikel 2.8 van de voorwaarden, in acht heeft genomen. De Geschillencommissie oordeelt dat uit het feit dat de consument niet kan aangeven wanneer de diefstal plaatsvond omdat zij bij het verlaten van de hotelkamer de inhoud van haar koffer niet heeft gecheckt en de consument de diefstalgevoelige spullen heeft willen inchecken als bagage voldoende blijkt dat de consument niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen en de verzekeraar dekking mocht afwijzen. De klacht is ongegrond en de vordering (2.500 euro) wordt afgewezen.

De commissie: "Uit de door de consument verstrekte toedrachtomschrijvingen kan niet worden vastgesteld of de spullen zijn gestolen in het appartement of dat de spullen zijn gestolen na afgifte van haar koffer op het vliegveld. Zo heeft zij bij het verlaten van het appartement niet haar koffer gecheckt om te kijken of alle spullen erin zaten. Ook heeft de consument haar koffer ingecheckt als ruimbagage zonder de diefstalgevoelige spullen eruit te halen en blijkt dat het haar bedoeling was om de diefstalgevoelige spullen als ruimbagage te vervoeren. Dit terwijl de voorwaarden aangeven dat diefstalgevoelige spullen als handbagage mee moeten worden genomen. Uit deze feiten en omstandigheden blijkt dat de consument onvoldoende toezicht op haar bagage heeft gehouden en niet heeft voldaan aan de normale voorzichtigheid uit artikel 2.8 van de voorwaarden."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...

Aanmaning luistert nauw

Aanmaning luistert nauw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....