Digitalisering financiële diensten blijft speerpunt DNB-toezicht
DNB zal instellingen in 2022 blijven uitdagen op hun strategie en de houdbaarheid van hun bedrijfsmodel, gegeven de digitalisering van financiële diensten. Aldus de toezichthouder bij de eerste editie van Toezicht in beeld. DNB blikt hierin terug op wat in het afgelopen jaar is bereikt en wat haar prioriteiten voor het komend jaar zijn.
DNB: “De digitalisering maakt instellingen ook kwetsbaar voor cyber-en IT-risicos. Nieuwe wetgeving probeert de kwetsbaarheden te dichten die door digitalisering ontstaan. De Europese Digital Operational Resilience Act (DORA), waarvan de implementatie voorzien is eind 2022, is hierin belangrijk. DORA harmoniseert vereisten voor operationele weerbaarheid voor alle typen financiële instellingen. Bovendien wordt voor het eerst oversight door financiële toezicht houders op niet financiële partijen ingesteld (kritieke technische dienstverleners als cloudproviders, dataverkopers en IT-leveranciers).”
Extra aandacht
Het toezicht op verzekeraars heeft in 2021 “extra aandacht besteed aan de wijze waarop het risicomanagement bij zorg- en schadeverzekeraars heeft gefunctioneerd. Zorgverzekeraars kregen te maken met extra schadelast door corona, maar ook onderschrijdingen doordat geplande zorg noodgedwongen werd uitgesteld. Schadeverzekeraars werden geconfronteerd met een hogere schadelast door de overstromingen deze zomer.
“Toezicht heeft ook extra aandacht besteed aan toegenomen operationele risico’s in de coronacrisis, zoals IT-risico’s en cyber-aanvallen. Een blijvend punt van aandacht is de druk op de bedrijfsmodellen en winstgevendheid van levens- en natura uitvaartverzekeraars als gevolg van de lage renteomgeving. Toezicht is hierbij gericht op het verminderen van de risico’s van de gestage krimp van de sector.
“Daarnaast zijn in 2021 extra onderzoeken gedaan naar herverzekeringsconstructies en het beleggingsbeleid. DNB is betrokken geweest bij de herziening van het Solvency II raamwerk, met als doel om de waardering van verzekeringsverplichtingen te verbeteren. Tot slot is er door EIOPA een stresstest uitgevoerd, waarvan de resultaten eind 2021 worden verwacht.”
Reactie toevoegen
Bijna helft verzekeraars beheerst operationele risico's nog steeds onvoldoende
DNB ziet dat, ondanks een lichte verbetering ten opzichte van vorig jaar, bijna de helft van de verzekeraars in Nederland in 2024 nog niet voldoet aan het door de...
Groeiende geopolitieke risico’s hebben impact op de financiële sector
De toegenomen internationale spanningen kunnen een impact hebben op financiële instellingen. Dat zegt De Nederlandsche Bank vandaag bij de presentatie van haar...
MoneyView in de nieuwe VVP: gemak nekt de mens
Gemak nekt de mens, stelt directeur Pepijn van Kleef van MoneyView in zijn column in de nieuwe VVP 4-2024. Van Kleef: "Ik merk dat het me meer en meer tegen begint...
Aandachtspunten renterisicobeheersing verzekeraars
Op sectorniveau beheersten verzekeraars het renterisico in 2022, een jaar waarin de rentestanden flink veranderden, redelijk tot goed, is de conclusie van een themaonderzoek...
ChatGPT versus Ronald Tiemessen
(Uit Katern Hypotheken, VVP 3-2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...
Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken
(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...
Sector kijkt met argusogen naar gegevensdrift AFM
"Wij zijn niet overtuigd dat de AFM meer bevoegdheden nodig heeft om efficiënt en effectief gedragstoezicht te houden op verzekeraars." Zo reageert het Verbond...
ING biedt adviseurs volledig digitaal proces met Hypotheekstart
ING biedt adviseurs vanaf eind juni een volledig digitaal proces met Hypotheekstart. Turhan Özgüner, directeur Verkoop en Beheer bij ING Intermediair:...
AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering
De AFM heeft "een ‘been heeft bij te trekken’ op het gebied van digitalisering om de ontwikkelingen in het de AFM-werkveld bij te houden". Aldus minister...
"Consumenten merken bij financiële producten of diensten vaak pas laat dat die slecht voor hen uitpakken. De AFM kan met de gegevens sneller en beter zien welke...