Digitalisering mag niet ten koste gaan van menselijke interactie
Verzekeraars moeten processen digitaliseren zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen, vooral in gebieden die empathie en complexe probleemoplossing vereisen. Aldus Deloitte, dat onderzoek heeft gedaan naar de digitale klantinteractie van verzekeraars.
Specifieke conclusies voor Nederland zijn:
Algemene functionaliteit: "Gedurende de klantreis blijkt de functionaliteit vaak niet te voldoen aan de verwachtingen van de klant, met merkbare hiaten in bijna elke interactiestap."
Schade en assistentie: "Deze categorie vertoonde de grootste digitale hiaten, vooral in functionaliteiten gerelateerd aan het boeken van experts en het indienen van schadeclaims. Het verbeteren van deze mogelijkheden kan inhouden dat toegang wordt geboden tot deskundige experts voor kostenramingen en het ontwikkelen van een volledig digitale schadeclaimreis."
Voorkeuren voor klantenservice: "Hoewel online kanalen de voorkeur hebben voor de meeste interacties, blijft ondersteuning een opmerkelijke uitzondering, waarbij de meerderheid van de klanten de voorkeur geeft aan telefonische assistentie voor duidelijkheid en geruststelling."
Problemen met gebruikerservaring (UX): "De UX-audit geeft kritieke gebieden aan die verbetering behoeven, vooral op het gebied van vertrouwen, overtuiging en functionaliteiten van formulieren, die aanzienlijke impact hebben op de klanttevredenheid."
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van i) mystery shopping door klanten van verzekeraars, ii) een UX-audit van Deloitte Digital-professionals en iii) consumentenonderzoek onder 1000 consumenten per land. Er zijn 93 verzekeringsmaatschappijen uit zestien landen beoordeeld, met inzichten die kansen benadrukken voor het verbeteren van digitale functionaliteit en de gebruikerservaring.
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 24 juni 2025
Ben benieuwd. Tot nu lijkt het soms dat menselijke interactie een belemmering vormt voor vernieuwende en interactieve digitalisering.
Meer over
Paarse krokodil is alive and kicking
(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 2-2025) Hier volgt een waar gebeurd verhaal. Ik wil graag een thuisbatterij. Niet alleen om mijn steentje bij te dragen aan...
(Uit VVP-special Business Support 2025) “Het gaat niet om hoeveel polissen je verkoopt. Het gaat om impact maken in iemands leven. Dát is waar we...
(Uit VVP 2-2025) Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst...
Is jouw organisatie al AI-geletterd?
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...
(Sonja Stalfoort, Alpina Group, in Ken je vak! VVP 2-2025) We leren het al vroeg: kleur netjes binnen de lijntjes. Maar de grootste kunstenaars beginnen met een...
Oproep Blinqx en Stiply: "Omarm digitaal ondertekenen"
Blinqx Verzekering & Hypotheek en Stiply roepen geldverstrekkers op digitaal ondertekenen te accepteren. "Om de voordelen van digitaal ondertekenen voor alle...
(Sonja Stalfoort, expert in klantbeleving, in Ken je vak! VVP 1-2025) Je leest het goed: niet een ‘hele’ klant, maar een ‘onsje’ klant....
VVP 1-2025: de klant als baken
"Ingewikkelde financiële keuzes moet je niet overlaten aan de Elon Musks van deze wereld", schrijft Martin Koot (MoneyView) in VVP 1-2025. AI maakt mensen niet...
Financiële gezondheid jongvolwassenen verminderd
Ondanks de economische positieve ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar ziet Deloitte dat 47 procent van de Nederlandse huishoudens financieel kwetsbaar of financieel...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...