Directe Schadeafhandeling "mooi proces bij abc-tje"

Autoschade Audi TB 2020

In een adviseursmailing vraagt 112Schade zich af of Directe Schadeafhandeling van WA-schade altijd goed zal gaan werken. De belangenbehartiger over de nieuwe dienst van verzekeraars en gevolmachtigden per 1 juli (of uiterlijk 1 januari 2022 voor maatschappijen en GA’s die meer tijd nodig om het proces in te richten): “Directe Schadeafhandeling kan een mooi proces zijn. Bij het voldoen aan alle spelregels, inclusief die van schadevaststelling, en als er sprake is van een ‘abc-tje’, kan het prima werken. Echter, kan dit werk wel goed opgepakt worden door de WA-behandelaar die niet gewend is service te verlenen als een belangenbehartiger? Kan de schadebehandelaar continu switchen tussen zijn WA-behandeling, cascobehandeling, OVS-afwikkeling en het voor hem/haar nieuw te verlenen verhaalsbijstand? Laten we van het positieve uitgaan: de tegenpartij is verzekerd en diens verzekeraar doet mee aan Directe Schadeafhandeling. Via de voorwaarden van de verzekeraar en dus wordt verzekerde gestimuleerd om naar een aangesloten hersteller te gaan. Wel zo makkelijk voor de verzekeraar: er is een contract, de hersteller regelt alles direct met de verzekeraar en tegen een (vaak te) lage kostprijs. Win-win voor de verzekeraar.

“Voor de verzekerde geldt: het voertuig moet hersteld worden (toch jammer soms, met geld kun je leukere dingen doen).

“Is het voertuig jonger dan tienjaar en gaat deze total loss? Dan moet verzekerde er afstand van doen (dat is nou jammer, technisch gezien een prima auto namelijk maar economisch is het het niet waard om te repareren).

“Deze regels zijn voor verzekeraars duidelijk, maar verzekerden staan hier eigenlijk nooit bij stil. Dit kan voor aardig wat discussies zorgen!

“Verzekeraar moet niet alleen de voertuigschade vergoeden, maar alle schade die de klant ook zelf op de tegenpartij zou kunnen verhalen. Dus ook huurkosten, taxatiekosten, waardevermindering, schade aan vervoerde zaken, schade aan aangekoppelde aanhanger of caravan, etcetera. 

"Maar goed, alle schade is vastgesteld, verzekerde kan schadeloos gesteld worden. Wat als er toch nog discussie ontstaat tussen verzekeraars omtrent de aansprakelijkheid?

“De klant zou in dat geval niet alsnog de dupe mogen zijn van de discussie. Eenmaal de schade vergoed door de WA-verzekeraar aan de eigen klant, dan blijft dat zo. De WA-verzekeraar zal zijn verlies moeten nemen.

“Dit baart ons wel zorgen. Hoe zal dezelfde schadebehandelaar een volgend schadegeval beoordelen? Zal hij nog net zo snel en soepel met de eigen klant de mogelijk verhaalbare schade willen regelen? Of zal hij strenger zijn en eerder een schade afwijzen. De klant is dan alsnog op zichzelf aangewezen en meldt zich dan wederom bij u.”

Toegevoegde waarde blijft

Volgens het Verbond van Verzekeraars behouden verhaalservice of rechtsbijstanddekking Motorrijtuigen “toegevoegde waarde als de Directe Schadeafhandeling niet van toepassing is. Bijvoorbeeld als een buitenlands gekentekend voertuig betrokken is (voertuig is niet bij de RDW geregistreerd). Of bij schade met een andere verkeersdeelnemer dan een motorrijtuig. 

“Daarnaast is de rechtsbijstandsdekking op een motorrijtuigverzekering vaak ruimer dan alleen verhaal van materiële voertuigschade. Geschillen over het verhalen van letselschade, die ontstaan door deelname aan het verkeer met een motorrijtuig zijn bijvoorbeeld meeverzekerd. Net als een geschil met een garage.  

“Bovendien houdt de klant altijd de keuzemogelijkheid een beroep te doen op zijn rechtsbijstandverzekering en de claim bij de aansprakelijke verzekeraar in te laten dienen, in plaats van bij de eigen verzekeraar op basis van het serviceconcept Directe Schadeafhandeling.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
DSA uitgebreid naar zzp/kleinzakelijk

DSA uitgebreid naar zzp/kleinzakelijk

Verzekeraars, volmachten en adviseurs zijn positief over de uitbreiding van Directe Schadeafhandeling naar zzp/kleinzakelijk. Floske Weehuizen, programmamanager...

"WA-dekking alleen in het buitenland niet genoeg"

"WA-dekking alleen in het buitenland niet genoeg"

Het Nederlands Bureau noemt het, aan de vooravond van de grote vakantie, belangrijk dat een financieel adviseur buitenlandreizigers vooraf wijst op de consequenties...

Directe Schadeafhandeling ook voor campers en motoren

Directe Schadeafhandeling ook voor campers en motoren

Sinds 1 april geldt Directe Schadeafhandeling ook voor campers en motoren die WA-(plus) verzekerd zijn. Uiterlijk 1 oktober bieden alle verzekeraars DSA aan voor...

Verbond breidt directe schadeafhandeling uit

Verbond breidt directe schadeafhandeling uit

Ruim een jaar na de introductie van de directe schadeafhandeling zijn de ervaringen positief, aldus het Verbond van Verzekeraars. "Consumenten zijn tevreden en de...

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...

Eerste ervaringen met Directe Schadeafhandeling positief

Eerste ervaringen met Directe Schadeafhandeling positief

De eerste ervaringen met Directe Schadeafhandeling zijn volgens het Verbond van Verzekeraars positief. Beleidsadviseur Floske Weehuizen op de website van het Verbond:...

Twee op drie kentekens (land)bouwvoertuigen nog niet bij verzekeraar bekend

Twee op drie kentekens (land)bouwvoertuigen nog niet bij verzekeraar bekend

Geef snel het kenteken van je trekker en zelfrijdende werkmaterieel (MMBS) door aan je verzekeraar. Die oproep doen het Verbond van Verzekeraars en de RDW aan...

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Zoals eerder aangekondigd is de verzekeringssector van start gegaan met Directe Schadeafhandeling. Met deze nieuwe dienstverlening kan schade sneller en eenvoudiger...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...

Communicatie sleutel

Communicatie sleutel

(Ken je vak! uit VVP 1-2021) “Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten op die mogelijkheid...