Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ronald Pont

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business consultant Ronald Pont (foto) in een thread op LinkedIn over Ditzo en de aanstaande naamswijziging in a.s.r. Pont: “(Ditzo is) voortbrengsel van een tijd met nog oude conventies en opmerkelijke overschattingen van externe distributieafhankelijkheid door interne vrees voor het zelfstandig intermediair. a.s.r. lijkt die vrees te boven en realiseert zich dat merken voor klanten en distributiepartners multi-channel zijn. Zich ook zo moeten aanbieden. Zakelijk was het daarom destijds al verstandig om te gaan bouwen aan één sterk merk dat zowel kan rekenen op het zelfstandig intermediair als belangrijkste distributiekanaal als ook digitaal gebruikt kan worden voor rechtstreekse distributie. Je zou eigenlijk wensen dat het niet nog eens vijftien jaar duurt voordat a.s.r. erachter komt dat stoppen met merken niet automatisch alle sympathie voor onderliggende merken bundelt en toevoegt aan het hoofdmerk. Zo bezien had ik liever gelezen over de verschillende initiatieven waarmee ze van a.s.r. een superaantrekkelijk verzekeringsmerk gaan maken dat met slimme producten en diensten aansluit op de hedendaagse behoefte aan financiële zekerheid voor nu en later.”

Weemoed

De thread begint met Peter Hoitinga, commercieel directeur bij de oprichting van Ditzo in 2007. (en later een tijd algemeen directeur). Hoitinga: “Het is in de huidige context misschien een logische keuze maar persoonlijk vind ik het natuurlijk erg jammer. Een ondernemende tijd waar ik met veel plezier op terug kijk. Met een heel mooi en betrokken team hebben we in 2007 in vele opzichten ons nek uit gestoken om de verzekeringsmarkt eens flink op te schudden voor de klant. En met succes op vele fronten. Een merk dat in een recordtempo bekend was, een snelle groei, vele vernieuwingen in product en service, on- en offline marketingaanpak voordat we wisten van het werk van Les Binet en Peter Field en het ontstaan van een groep volgers zoals onder andere Allsecur (nu Allianz Direct) en InShared waardoor er een nieuwe categorie internetverzekeraars ontstond.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon plc heeft een definitieve overeenkomst getekend met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten van...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA richt zich voortaan op directe distributie. Het afsluiten van nieuwe verzekeringen via het intermediairkanaal is vanaf 15 september niet meer mogelijk. DELA...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

a.s.r. schrapt namen Ditzo en Europeesche

a.s.r. schrapt namen Ditzo en Europeesche

De merken Ditzo en Europeesche Verzekeringen gaan per 17 april 2023 verder onder de naam a.s.r.. In 2021 werd al afscheid genomen van het merk De Amersfoortse. In...

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Klanten die contact zoeken met een bankmedewerker, geven in de Vertrouwensmonitor Banken aan dat dat minder makkelijk gaat: de score van 4,2 op het deelaspect ‘gemak’...