DNB: “Witwasrisico’s moeten per klant worden beoordeeld”

Witwassen via Pixabay

DNB wil dat betaaldienstaanbieders per klant een afweging maken welke witwas- en terrorismefinancieringsrisico’s die klant met zich meebrengt, en niet overgaan tot het bij voorbaat uitsluiten van hele klantgroepen van bank- en betaaldiensten. Dat schrijft de toezichthouder in zijn ‘Visie op betalen 2022-2025’.

DNB: “Wij verwachten dat betaaldienstaanbieders bij hun beleid om integriteitsrisico’s te beperken per klant een afweging maken welke integriteitsrisico’s deze klant met zich meebrengt, en niet overgaan tot het bij voorbaat en zonder individuele risicobeoordeling uitsluiten van hele klantgroepen van bank- en betaaldiensten. DNB verwacht dat aanbieders van betaaldiensten zich inspannen om de onterechte effecten van de-risking te voorkomen. Tegelijkertijd moeten ook klanten zich inspannen om hun risicoprofiel te verlagen en meewerken aan onder meer een goede klantidentificatie, -verificatie en transactie- monitoring.

“DNB wil dat betaaldienstverleners, zowel als belangenorganisaties en klantgroepen, integriteitsrisico’s adresseren - ieder voor zich en waar mogelijk gezamenlijk- zonder dat daarbij de goede werking van het betalingsverkeer in gevaar komt. Het recht op een betaalrekening is voor consumenten onder voorwaarden wettelijk geborgd, maar het is duidelijk dat ook bedrijven niet kunnen functioneren zonder een betaalrekening. DNB is betrokken bij de dialoog over de knelpunten met de sector, overheid en klantgroepen en wil zodoende bijdragen aan een evenwichtige bescherming van de financiële sector tegen integriteitschendingen én tegelijkertijd aan een toereikend en inclusief aanbod van betaaldiensten, waaronder afdoende chartale dienstverlening."

NVB: verkenning

De NVB "is het eens met DNB dat klantgroepen door onze poortwachtersrol niet categorisch mogen worden uitgesloten van bankdiensten. Dat gebeurt ook niet. Wel kan het voor bedrijven in sectoren met een hoog risico op witwassen soms erg lastig kan zijn om een bankrekening te openen. Als banken te hoge risico’s zien op witwassen of ze krijgen niet genoeg gegevens van klanten om de risico’s in te schatten dan moet de bank een klant weigeren of afscheid nemen van de klant, zo blijkt onder meer uit de zogeheten leidraad van DNB. Door de relatie tussen criminaliteit en grote sommen contant geld moeten banken op basis van die zelfde leidraad grote contante stortingen kwalificeren als hoog risico.

"Omdat de impact op (zakelijke) bankklanten groot is, is de NVB een verkenning naar de omvang, oorzaken en mogelijke oplossingsrichtingen voor dit probleem begonnen. De sector heeft hierover contact met haar publieke partners en andere belanghebbende partijen en heeft hen uitgenodigd om deel te nemen. Want een echte oplossing komt er alleen via een gezamenlijke aanpak door publieke en private belanghebbenden."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Een blik op het inkomen na pensionering

Een blik op het inkomen na pensionering

Nederlandse huishoudens kunnen volgens DNB na pensionering ongeveer 60 procent van het eerdere inkomen vervangen met AOW en aanvullende pensioenen. Als ook spaargeld...

Bijna helft verzekeraars beheerst operationele risico's nog steeds onvoldoende

Bijna helft verzekeraars beheerst operationele risico's nog steeds onvoldoende

DNB ziet dat, ondanks een lichte verbetering ten opzichte van vorig jaar, bijna de helft van de verzekeraars in Nederland in 2024 nog niet voldoet aan het door de...

Groeiende geopolitieke risico’s hebben impact op de financiële sector

Groeiende geopolitieke risico’s hebben impact op de financiële sector

De toegenomen internationale spanningen kunnen een impact hebben op financiële instellingen. Dat zegt De Nederlandsche Bank vandaag bij de presentatie van haar...

Aandachtspunten renterisicobeheersing verzekeraars

Aandachtspunten renterisicobeheersing verzekeraars

Op sectorniveau beheersten verzekeraars het renterisico in 2022, een jaar waarin de rentestanden flink veranderden, redelijk tot goed, is de conclusie van een themaonderzoek...

Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje

Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje

(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje...

AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering

AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering

De AFM heeft "een ‘been heeft bij te trekken’ op het gebied van digitalisering om de ontwikkelingen in het de AFM-werkveld bij te houden". Aldus minister...

Ook DNB oppert nu verduurzamingsplicht

Ook DNB oppert nu verduurzamingsplicht

Ook De Nederlandsche Bank (DNB) oppert nu een verduurzamingsplicht bij de aankoop van een nieuwe woning. Dit als andere maatregelen niet voldoende werken. Het overgrote...

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Schade exclusief AOV had een premievolume van 13,5 miljard euro over 2023 (2022: 12,8 miljard euro). aldus DNB. De Netto Combined Ratio (NCR) van schade exclusief...

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....