Drone niet gedekt op reisverzekering

Drone graphic via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0938) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de drone van de consumenten een luchtvaartuig is op grond van artikel 1 van de voorwaarden en als bagage van dekking onder de reisverzekering is uitgesloten.

Tijdens een vakantie in Costa Rica is de bagage van de consumenten, waaronder een telefoon, drone, camera en lens uit hun huurauto gestolen. De consumenten waren op het moment van de diefstal op een klein strand en hadden de auto circa tien meter verderop geparkeerd.

De claim slaagt überhaupt niet; de commissie is van oordeel dat de consumenten in redelijkheid betere maatregelen hadden kunnen treffen; de bagage hadden ze op een betere plek kunnen opbergen. De vordering (5.000 euro) van de consumenten wordt afgewezen.

De commissie oordeelt dat "de consumenten niet hebben aangetoond dat het niet mogelijk zou zijn geweest om de bagage bij de handdoeken en onder hun toezicht te bewaren. Mede door het feit dat in de voorwaarden de extra voorzichtigheid geldt voor de telefoon en de camera om de betreffende bagage binnen handbereik en in het zicht te houden, was het beter geweest om de bagage bij de handdoeken op te bergen, zoals de consumenten met de paspoorten en autosleutels hebben gedaan."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dank je de koekoek...

Dank je de koekoek...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

(Kifid-uitspraak GC 2024-1004) De consument vordert dat de verzekeraar de schade aan een jas die zijn echtgenote aanhad op het moment van de beschadiging uitkeert....

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Het bestuur van Kifid heeft dr. Onno van Veldhuizen per 1 januari 2025 benoemd tot de nieuwe voorzitter van het bestuur van Kifid. Van Veldhuizen is sinds oktober...

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...

Gevloerd 2...

Gevloerd 2...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0988) De vloerbedekking op de overloop is beschadigd. De consument verlangt ook uitkering van de vervangingskosten van de vloerbedekking...

Gevloerd...

Gevloerd...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0974) De consument heeft schade aan de gietvloer in de keuken door een eigen gebrek aan de vloer. Los van de herstelkosten van de gietvloer...

Vlieger gaat niet op...

Vlieger gaat niet op...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....

Adviseur de gebeten hond...

Adviseur de gebeten hond...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft. Op 28 mei...