Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

Cover Provisieverbod 2.0

'Het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al jaren actief werken aan kwalitatief hoogwaardige en zinvolle diensten voor klanten, gekoppeld aan een toekomstbestendig verdienmodel." Dat blogt Henri Drost (Oostdam & Partners) over het vrijdag verschenen boek 'Provisie 2.0' van Edwin Herdink (CFD) en Jeffrey Leichel (Odin). In een reactie aan Drost op LinkedIn zegt Leichel: "Het is goed dat met jouw blog in ieder geval duidelijk wordt dat partijen fundamenteel anders denken over het onderwerp provisieverbod. We laten de verdere beoordeling aan de lezers van je blog en ons boek."

De blog van Drost leest: "Vorige week verscheen het boek ‘Provisie 2.0’. De auteurs Edwin Herdink (CFD) en Jeffrey Leichel (Stichting Odin) laten daarin hun licht schijnen op het provisieverbod. Voor wie hoopt op een nieuwe kijk op financieel advies en het verdienmodel van adviseurs: zij krijgen een teleurstelling te verwerken. Het verlangen naar het verleden blijkt bij de auteurs groot, evenals hun Calimero-complex. En het alternatief dat wordt aangedragen voor het provisieverbod is zó onbegrijpelijk, dat geen mens het serieus kan nemen. Nee, ‘Provisie 2.0’ is een diskwalificatie van de beroepsgroep financieel adviseur.

 

Het grote complot
Rode draad in het boek ‘Provisie 2.0’ is dat het onafhankelijke intermediair het laatste decennium door zo’n beetje heel Nederland is geslachtofferd: politici, toezichthouders, banken, verzekeraars, media, marketeers, consumentenorganisaties, technologische slimmeriken, Erica Verdegaal… Via één groot monsterverbond hebben zij gezorgd voor “een historische afbraak van onafhankelijk financieel advies”. CFD-voorman Herdink en Jeffrey Leichel poneren in het boek de stelling dat “door het provisieverbod het netwerk van onafhankelijke advieskantoren is gehalveerd”.

 

Nu volg ik de branche al een tijdje, maar deze ontwikkeling heb ik even gemist. Gelukkig wordt de heilige waarheid ergens in het boek onderbouwd met cijfers: er zijn nu nog 6.500 onafhankelijke intermediairs actief, zeggen Herdink en Leichel, en dat waren er acht jaar geleden 13.000. Nu geldt het provisieverbod pas sinds 2013, dus is het cijfer van 2009 niet helemaal relevant. Maar dat vergeven we de auteurs. Echter, de echte feiten (AFM-register financiële dienstverleners) zijn deze: 9.395 in 2009 en 7.556 in 2016. Dat is dus 20 procent minder en geen halvering! Met als extra nuance: de teruggang in de jaren van het provisieverbod (2013 tot 2016) is 7 procent. Het scheelt maar 43 procentpunten.

 

Financiële problemen
Nog hartverscheurender wordt het als een directe link wordt gelegd tussen het provisieverbod en de financiële problemen waar veel huishoudens in Nederland mee kampen. De redenatie van de auteurs is als volgt:

door het provisieverbod moeten consumenten geld betalen voor financieel advies,
dat kunnen of willen ze niet,
waardoor ze óf hele slechte financiële producten op internet kopen,
óf helemaal verstoken blijven van noodzakelijke financiële producten,
en daardoor raken steeds meer huishoudens in financiële problemen.

 

Nu is de toegankelijkheid van financieel advies een serieus vraagstuk in relatie tot het provisieverbod. Maar laten we nou niet net doen alsof de aloude assurantietussenpersoon honderdduizenden Nederlanders heeft gered van de bedelstaf. Kom op, zeg!

 

Misschien helpen wat feiten. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kon in 2015 in ons land 15 procent van de huishoudens (zeer) moeilijk rondkomen. In 2013, toen het provisieverbod inging, gold dat nog voor 17 procent, net als in 2005 trouwens. Het Bureau Kredietregistratie (BKR) laat sinds 2011 (reeds vóór het provisieverbod) een stijgende lijn zien in het aantal consumenten met een betalingsachterstand. Maar dit aantal daalt sinds januari 2016, het laatste half jaar zelfs met 5 procent. En wat zegt het Nibud over het aantal huishoudens dat spaart? In 2005 gold dit voor 20 procent, in 2009 voor 25 procent, in 2012 voor 18 procent en in 2015 weer voor 20 procent. Wie hier een causaal verband ziet tussen de financiële problemen binnen huishoudens en het provisieverbod, mag mij dat graag eens komen uitleggen.

 

Vrijblijvend advies
Wat was er dan zo fijn voor Nederlanders met een smalle knip toen provisie nog heel gewoon was? Nou, dat weten de auteurs nog goed: in die goede oude provisietijd kregen zij allemaal “vrijblijvend advies, gratis gesprekken en analyses”. En waar leidde dat toe: Henk en Ingrid werden geholpen aan alle noodzakelijke financiële producten voor doelen als pensioen, studie, eigen woning, uitvaart en wat dies meer zij. “Over advies- en bemiddelingskosten werd niet gesproken.” Maar dankzij het provisieverbod is er aan die “honderdduizenden gesubsidieerde adviezen” een einde gekomen. Ik verzin dit niet; het staat er allemaal echt, in ‘Provisie 2.0’.

 

De lezer moet bovendien geloven dat het de adviseurs van toen allemaal om de langetermijnrelatie te doen was. Hoewel, Herdink/Leichel moeten erkennen “dat nazorg een lastige zaak was, omdat nooit afspraken over kosten daarvoor werden gemaakt”. Maar gelukkig was daar een oplossing voor: “Klanten werden elke vier tot zes jaar bezocht, om te kijken of de planning nog actueel was (…). In de praktijk bleken er dan altijd wel producten te moeten worden aangepast, hetgeen weer provisie opleverde.” Verder commentaar lijkt mij hier overbodig…

 

‘Voortrekkerij’
Het boek herbergt nog veel meer voorbeelden van complotdenken en onwaarheden: (a) “Banken en verzekeraars hebben voor onafhankelijke advieskantoren de toegang tot hun producten beperkt.”, (b) “Dankzij voortrekkerij zijn het voor de afhankelijke adviseurs, sinds het provisieverbod, gouden tijden.”, (c) “Het provisieverbod werpt voor buitenlandse aanbieders een drempel op om in Nederland brengproducten aan te bieden.”

 

Het is allemaal nergens op gebaseerd. De jongste markt- en onderzoeksgegevens laten juist een trend zien waarin het bancaire kanaal marktaandeel verliest. En er zijn de laatste twee jaar diverse nieuwe aanbieders op de markt verschenen, variërend van pensioen, tot vermogensopbouw tot hypotheken. Op dat laatste terrein zelfs gekende ‘vijanden’ als Centraal Beheer (de directe werkende dochter van grote boze verzekeraar Achmea) en Rabobank.

 

Compensaties
Tot slot dan de oplossing voor alle problemen. Herdink en Leichel hebben vijf pagina’s nodig om het alternatief voor het provisieverbod uit te werken. Het ‘CFD Odin Beloningssysteem’ (COB, oftewel ‘provisie 2.0’) zou onder meer moeten bestaan uit adviescompensaties, vergelijkingscompensaties, extra opslagen voor extra diensten, zelfwerkzaamheidscompensaties, bemiddelingskosten, beheerkosten en terugbetaalregels. Voor elk gesloten product zouden adviseurs dus vaste bedragen moeten krijgen, te verhogen met opslagen en bemiddelings- en beheerkosten (voor nazorg). En dat liefst fiscaal aftrekbaar.

 

Terwijl ik het rijtje overtyp, ben ik de draad al kwijt. En ik heb zo’n vermoeden dat de gemiddelde Nederlander ook geen jota van ‘provisie 2.0’ gaat begrijpen. Het voorgestelde alternatief voor het provisieverbod is een gedrocht. Het duo zegt voorstander te zijn van integraal klantadvies, maar hangt vervolgens alles op aan producten. Vaste bedragen voor iedereen, een door de adviseur bepaalde zelfwerkzaamheidsfooi voor klanten, herinvoering van terugboekregels: het is allemaal even onnavolgbaar als dat het ‘oud denken’ is.

 

Kernactiviteit advies
Is er dan helemaal niets positiefs te melden over het boek ‘Provisie 2.0’, zult u zich afvragen. Nou, vooruit dan. Het hoofdstuk over het online afsluiten van een uitvaartverzekering plaatst terecht kritische kanttekeningen bij de internetpraktijken van DELA, Monuta en Yarden. Maar om daar nou het provisieverbod de schuld van te geven.

 

Het is eerder een prima gelegenheid voor onafhankelijke adviseurs om aan klanten duidelijk te maken welke waarde hun dienstverlening kan hebben. Maar daar loopt het boek niet bepaald van over. Sterker, het heeft met zelfvertrouwen in de eigen functie en toegevoegde waarde van financieel advies eigenlijk niets van doen. Het hele denken van het schrijversduo is geënt op producten sluiten, bemiddelen en beheren, terwijl hun kernactiviteit advies is. Althans, dat zou het moeten zijn. Bovendien spreekt er nog een sterke afhankelijkheid van productaanbieders uit. Heel stiekem verlangen de mannen terug naar de tijd dat accountmanagers van banken en verzekeraars frequent kwamen vertellen hoe belangrijk ze wel niet waren.

 

Fileren
Nee, het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al jaren actief werken aan kwalitatief hoogwaardige en zinvolle diensten voor klanten, gekoppeld aan een toekomstbestendig verdienmodel. En geloof me, daar zijn er veel van. Dit boek is eerder een diskwalificatie van het beroep financieel adviseur. Koppen in enkele media doen geloven dat Edwin Herdink en Jeffrey Leichel het provisieverbod fileren. Maar in het boek ‘Provisie 2.0’ fileren ze toch vooral zichzelf."

 

Reactie Jeffrey Leichel

Jeffrey Leichel heeft inmiddels op LinkedIn gereageerd op de blog van Drost. Leichel stelt onder meer: "Onder het kopje ‘het grote complot’ in je blog geef je aan, dat de rode draad in het boek is dat het onafhankelijk intermediair door zo’n beetje heel Nederland is geslachtofferd. Dat is echt veel te selectief en daarmee doe je afbreuk aan de verdere inhoud van het boek. De werkelijke rode draad in het boek is dat niet productverkoop, maar advies een veel prominentere en beter gefinancierde plek moet krijgen in de branche. Zodat onafhankelijk advies zowel financieel als praktisch toegankelijker wordt voor consumenten.

"Je spreekt ons vervolgens aan op het feit dat we vinden dat het provisieverbod een ramp is, omdat financieel adviseurs hun omzet zagen teruglopen met 70 procent, etcetera. Dat is echt uit zijn verband gerukt. Het boek toont aan dat zowel consumenten als adviseurs aan het kortste eind trekken met dit verbod. En dat aanbieders het hierdoor ontstane adviesgat opvullen met execution only praktijken, die op zijn minst bedenkelijk zijn. Wat je er in je blog uitlicht is selectief en tendentieus. Dat vind ik jammer.

"Onder het kopje ‘vrijblijvend advies’ ben je zeer kritisch over het oude systeem, daarmee sluit je naar ons idee de ogen voor de grote voordelen van provisie en dat is een gemiste kans. En waarom al die negativiteit over het intermediair? We hadden inderdaad vroeger een systeem waarbij consumenten altijd gratis advies konden krijgen over elk financieel product. Het gaf consumenten een geweldige vrijheid om advies in te winnen. Zo werden er inderdaad honderdduizenden gratis adviezen gegeven in Nederland. Ik begrijp niet zo goed wat daar mis mee is en waarom je daar zoveel problemen mee hebt. Het provisieverbod heeft de excessen in de markt aangepakt, dat bevestigen we ook in het boek en dat is goed. Maar het lokale intermediair (waarvoor we het specifiek opnemen in het boek omdat we ook aantonen dat juist dit intermediair de beste papieren heeft om de klant oprecht centraal te stellen) is heel ziek geworden van dit verbod. En deze groep intermediairs zijn typisch gericht op lange termijn relaties met klanten. Dat is namelijk de levensader van zo’n kantoor. Het maakt me verdrietig dat je dit bestrijdt.
"Onder het kopje ‘voortrekkerij’ ontken je eigenlijk dat er een ongelijk speelveld is en dat banken en verzekeraars zich niet schuldig maken aan prijs- en distributiediscriminatie. Dat mag natuurlijk en je mag daarmee ook voorbijgaan aan de tientallen artikelen die hierover zijn geschreven in de vakpers en je mag voorbijgaan aan alle noodkreten die door alom gerespecteerde intermediairs hierover zijn geslaakt. Wij hebben wel gekozen voor die verhalen en die artikelen in de vakpers als realistisch beeld van de markt. 8. In het deel over ‘compensaties’ in je blog verdraai je de feiten. Om te beginnen pleiten wij in het Cobs-model voor uitbreiding van het bestaande provisieverbod. Daarnaast zien wij graag een geharmoniseerde vergoeding voor ADVIES (niet bemiddeling zoals je schrijft) en willen we zelfwerkzaamheid voor consumenten financieel aantrekkelijker maken. We willen harmonisatie van bemiddelingskosten en harmonisatie van de fiscale aftrekbaarheid van en BTW op ADVIESkosten. De kosten van beheer spreken klant en adviseur apart met elkaar af om de onafhankelijkheid in de toekomst te waarborgen.

"De meeste andere regels zijn bedoeld om te voorkomen dat banken en verzekeraars de markt naar hun hand kunnen zetten, zodat er evenwichtigheid en transparantie komt in de markt. Daar worden uiteindelijk consument, intermediair en verzekeraar/bank allemaal beter van. Terwijl ik dit typ wordt alles veel helderder. Een paar vaste regels voor iedereen. In plaats van de nu totaal ondoorzichtige en in de schaduw gesubsidieerde advieskosten, die dan wel aftrekbaar zijn, dan niet en dan wel met BTW belast worden en dan niet en dan gratis zijn en dan niet en bij de een 25 uur kosten en bij de ander 15 uur. Daar snapt een consument helemaal niets van."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 4 juli 2017

Ik moet het nog helemaal doorlezen, en dat ga ik zeker doen. Een punt wat me wel al opviel is de correcte signalering dat iedereen aan verzekeringen mag verdienen, via affiliates en marketingvergoedingen, mits men maar géén adviseur is. Verzekeraars geven doodleuk enkele dubbeltjes op als "distributiekosten", als het een lijfrente is zijn de kosten volledig aftrekbaar. Wil zo'n klant een advies, dan is dat opeens niet aftrekbaar. Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Elke adviseur kan constateren dat er nauwelijks nog losse overlijdensverzekeringen uitvaart vermogensopbouw wordt afgesloten. Je kan wel mopperen op het oude systeem, maar al die mensen hebben wel polissen als er een overlijden uitvaart of pensioen in zicht komt. De consument gaat voor het goedkoopste maandbedrag, zonder enig besef van kwaliteits- of dekkingsverschillen. En vaak genoeg kiest ie helemaal niks. Nu kosten bij mij netto producten plus een eenvoudig abo systeem niet of nauwelijks méér dan de online aanbiedingen, dit vaak tot zeer grote verbazing van de consument, die is ingepeperd door de Consumentenbond Radar en tienduizenden TV reclames, dat adviseurs allemaal veel te duur en volkomen overbodig zijn. Ik leg het eenvoudig uit: wilt u een groot deel van uw premie betalen om de heren Coronel elke avond zes keer voorbij te zien komen, of wilt u betalen voor service, advies op maat en een persoonlijke gesprek met iemand die weet wie u bent. Dan heb ik meest de beste papieren, zonder de afgelopen 25 jaar ook maar een stuiver te hebben uitgegeven aan marketing. Voor een verzekeraar ben ik de goedkoopste distributiewijze, voor klanten de optimale mix van prijs kwaliteit service en persoonlijke aandacht. Als we dat tussen de oortjes van de consument die ons niet kent zouden kunnen krijgen kan ik wel zo'n apparaat ophangen om nummertjes te trekken. Dat er daarbij wordt gezocht naar een beloningssysteem dat de nadelen van het huidige provisieverbod oplost lijkt me daarbij alleen maar goed.

Paul Schoo - 4 juli 2017

Mensen mensen maak nou geen ruzie. Het werkelijke probleem ligt ergens anders.. Niet in de beloning en niet in de beloningsstructuren. Ik ben altijd maar gewoon aan het werk gegaan wanneer ik ergens een probleem signaleerde. De beloning zou vanzelf wel komen. Altijd in het redelijke. En wanneer ik niet succesvol was (zelden) dan betaalde de klant gewoon niet.Kwestie van de juiste inschatting maken. Het probleem in ons vak is dat ik mij niet kan vierendelen. Wet en regelgeving beperken mijn acceleratie om zoveel mogelijk klanten te kunnen helpen. Want de klant is stuurloos. Banken en verzekeraars doen voorkomen dat het allemaal zo eenvoudig is en dat de klant het makkelijk zelf kan. Daar gaat het mis.Marketingkapitalen worden oneigenlijk ingezet. Dat moest verboden worden. Dan bescherm je de consument pas echt (tegen zichzelf). Advies is wel degelijk nodig. Elke dag zie ik de puinhopen van de doehetzelvers. En dan alleen nog maar van die mensen die ik kan bereiken. Dus niet de provisie of welke beloning dan ook is het probleem, maar de inzet van het marketingbudget en de kronkels die voortkomen uit leiders die varen op algoritmen.

Meer over
CFD adviseert om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

CFD adviseert om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

In een leidraad actieve provisietransparantie adviseert CFD om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde. De leidraad leest: "Er kleven teveel risico’s en...

CFD start opnieuw WOZ-actie

CFD start opnieuw WOZ-actie

Ook dit jaar gaat belangenvereniging CFD een WOZ-actie voeren met als doel relaties van adviseurs te helpen besparen op de onroerendezaakbelasting (OZB). "De eerste...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD nam onlangs deel aan een gesprek van ondernemers en vertegenwoordigers daarvan met de ministers van Economische Zaken en Buitenlandse Handel over het vestigingsklimaat...

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD zet het keurmerk Finzeker opnieuw in de markt. "Finzeker start met ingang van 2 oktober 2023 met de werving van kantoren voor het keurmerk. Zodra een landelijke...

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

Pensioenwaarheid: gaan immigranten onze AOW redden?

Pensioenwaarheid: gaan immigranten onze AOW redden?

Depensioenwaarheid.nl, opgericht door adviseur Jeffrey Leichel, waarschuwt voor een onbetaalbaar AOW-stelsel. "Het aantal AOW-ers stijgt, terwijl het aantal werkenden...

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

Schrap provisietransparantie en neem een uiting op: 'Onze diensten betaalt u via de premie'. Aldus CFD in haar reactie op de Afdeling advies van de Raad van State,...

Jeffrey Leichel: e-boek over pensioen

Jeffrey Leichel: e-boek over pensioen

Financieel expert en voormalig woekerpolisexpert Jeffrey Leichel heeft het e-boek 'De Pensioenwaarheid' uitgebracht, speciaal geschreven voor werknemers en zzp'ers....