Duidelijk termijn stellen bij 'niet goed, geld terug'-garantie als adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

Kifid laat een adviseur zijn 'niet goed, geld terug'-garantie gestand doen. Dit omdat de adviseur (AOV-ZZP.nl) niet kan aantonen dat een beroep de garantie binnen dertig dagen moest.

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2020-217: "Nadat Consument het Rapport van Adviseur heeft ontvangen, heeft hij een beroep gedaan op de Garantie. Adviseur heeft het beroep afgewezen en gesteld dat Consument niet binnen de gestelde termijn van dertig dagen na ontvangst van het Rapport een beroep heeft gedaan op de Garantie. Consument heeft daartegen aangevoerd dat hij niet op de hoogte was van de termijn van dertig dagen.

"Nu Adviseur een beroep doet op de termijn van dertig dagen waarbinnen Consument – na ontvangst van het Rapport – een beroep moet doen op de Garantie, ligt het op zijn weg om duidelijk te maken waar hij die termijn op baseert. In het dossier heeft de Commissie geen stukken aangetroffen die de stelling van Adviseur dat sprake is van een (bij Consument bekende) beroepstermijn van dertig dagen onderbouwen. In voornoemd e-mailbericht van 11 december 2018 wordt een dergelijke termijn niet genoemd en zijn de bijlagen waarnaar in het e-mailbericht wordt verwezen niet overgelegd.

"Ook desgevraagd heeft Adviseur nagelaten bewijs aan te leveren waaruit blijkt dat sprake is van een termijn van dertig dagen waarbinnen Consument een beroep moet doen op de Garantie De enkele stelling van Adviseur dat de ‘Garantieverklaring’ – waarin de termijn van dertig dagen is opgenomen – vooraf aan Consument is toegestuurd en dat Consument deze heeft ontvangen en gelezen, hetgeen zou moeten blijken uit de mailbox van Consument, is hiertoe onvoldoende. Dit leidt tot de slotsom dat Adviseur niet heeft aangetoond dat sprake is van een beroepstermijn van dertig dagen.

"Gelet op het voorgaande oordeelt de Commissie dat – nu geen sprake is van een beroepstermijn van dertig dagen en Adviseur de claim zelf niet heeft betwist – Consument met recht een beroep heeft gedaan op de Garantie en hij recht heeft op restitutie van het door hem betaalde bedrag van 295 euro. De vordering van Consument wordt toegewezen."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...