Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder meer niet altijd duidelijk of er sprake is van sparen of beleggen en wat de kosten zijn van het product. Ook is het voor consumenten vaak lastig te begrijpen welke voorwaarden van toepassing zijn voor een bepaald rentepercentage. Dit blijkt uit een korte verkenning van de AFM naar aanbieders die met reclame-uitingen actief klanten werven die willen sparen.
In de verkenning naar de spaarmarkt zag de AFM veel nieuwe aanbiedingen die zich richten op de Nederlandse spaarder. Deze producten zijn vaak anders dan de traditionele spaarrekening bij een Nederlandse bank, waar men geld op stort en één rentepercentage ontvangt over het hele saldo. De AFM: "Wij zien nu producten die een hoger rentepercentage toekennen bij: een hoger saldo, een minimum inleg, opnamebeperkingen, enzovoorrt. Soms wordt de consument ook verplicht kosten te maken voor andere producten; bijvoorbeeld pakketkosten of kosten voor een betaalrekening. Ook komen wij ‘spaaraanbiedingen’ tegen die eigenlijk een beleggingsproduct zijn.(...) Waar consumenten de indruk kunnen hebben dat het om sparen gaat, wordt het saldo soms ondergebracht in een geldmarktfonds (money market fund) en is het dus een beleggingsproduct."
Aanbieders dienen ervoor te zorgen dat klanten de belangrijke informatie goed kunnen vinden en dat deze evenwichtig is. Bijvoorbeeld: welke rente is onder welke voorwaarden van toepassing. En zijn deze voorwaarden duidelijk omschreven. Maar ook of het spaarsaldo onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt of onder een buitenlands en wat het dan betekent voor het risico van de klant.
Reactie toevoegen
Meer over
Vertrouwen is goed, controle is beter
Elke financieel dienstverlener kan onbedoeld of zonder het te beseffen bij hypotheekfraude betrokken raken. Aldus de AFM eerder deze week (zie ook het bericht 'Voorkomen...
De gedaantewisselingen van de MSCI World Index
(Partner in kennis Index People in VVP 2-2025) De MSCI World Index geldt voor veel beleggers als dé standaard voor wereldwijde spreiding van aandelen. Een...
AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"
De AFM ontvangt in toenemende mate signalen die wijzen op hypotheekfraude. Elke financieel dienstverlener kan hier, ook onbedoeld of zonder het te beseffen,...
(Uit VVP 2-2025) “Adviseurs met een nationaal regimevergunning staan met onze drie kanten-klare modelportefeuilles nóg dichter bij hun klant en kunnen...
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"
De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...
Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving
De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...
Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt
"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...
AFM-webinar voor financieel dienstverleners
De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...
Besparingen huishoudens namen sterk toe in 2024
Het spaartegoed van huishoudens steeg in 2024 voor het eerst boven de 500 miljard euro, aldus het CBS. Het deel van het beschikbaar inkomen dat huishoudens...
Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt
"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...










