"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

Michel van den Akker nieuwe directievoorzitter De Hypotheker

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft te informeren over ORV-premiedalingen. "Nu is  voor de financiële branche duidelijkheid over de praktische invulling van de nazorgplicht. Zo is een adviseur wettelijk verplicht de consument gedurende de looptijd van een verzekering te informeren over wijzigingen in het afgesloten product zélf, maar niet over algemene marktontwikkelingen, zoals een premiedaling, aldus De Hypotheker.

Met deze uitspraak stelt de commissie De Hypotheker in het gelijk, die in oktober 2019 in beroep ging tegen een uitspraak van het Kifid over de invulling van nazorgplicht rondom een ORV. Deze uitspraak leidde in de branche tot veel verwarring. “We zijn blij dat met de uitspraak van de Commissie van Beroep nu duidelijkheid is gecreëerd over de praktische invulling van de nazorgplicht voor adviseurs: niet alleen voor onze eigen adviseurs, maar voor de hele branche. Gezien het belang hiervan besloten we vorig jaar na afstemming met de OvFD en deskundige Cees de Jong gebruik te maken van de mogelijkheid tot hoger beroep”, zegt algemeen directeur Michel van den Akker. "Deze uitspraak geeft financiële adviseurs voldoende handvatten om de belangen van de consument goed te behartigen. Tegelijkertijd geeft het ook de verzekerden - onze klanten - de houvast over de nazorg die zij van hun adviseur mogen verwachten en de afspraken die je daarover met elkaar maakt.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 2 juni 2020

Het is mooi dat er een duidelijke uitspraak is, maar je blijft zitten met een verschil tussen wat een consument verwacht dat jij allemaal doet -onbetaald, want zeg nou eerlijk wie heeft er een stabiele doorlopende inkomstenstroom uit onderhoud van de bestaande hypotheek- en levenportefeuille?- en wat er dan wettelijk verwacht mag worden. Ik heb er zelf deze week nog wat over bijgeleerd 1. informeren betekent niet dat er ook kosteloze vervolgactie moet worden ondernomen 2. de consument is ook wettelijk verplicht de adviseur op de hoogte te stellen van belangrijke wijzigingen in zijn omstandigheden. Het zou zo mooi zijn als we daar in een innige pas-de-deux met onze relaties invulling aan konden geven. Ik was natuurlijk weer overijverig alle klanten aan het benaderen over de orv. De resultaten zijn weinig bemoedigend: bijna niemand wil kosten maken voor een onderhoudsadvies. Alleen eerst gratis voorrekenen dat er geld valt te besparen is welkom. Ik had het nog gekoppeld aan gewijzigde omstandigheden, andere baan etcetera. Jammer dat we nog steeds alleen van belang lijken te zijn als er ergens geld voor nodig is.

Meer over
Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Het aantal jonge huizenkopers dat een hypotheek aanvraagt stijgt met 26 procent in vergelijking met vorig jaar", aldus cijfers van De Hypotheker. Het aandeel jonge...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Hypotheekrentes weer op niveau begin 2023

Hypotheekrentes weer op niveau begin 2023

“Sinds begin november laat de hypotheekrente een dalende trend zien. Dat de gemiddelde hypotheekrente hierdoor weer op niveau van begin dit jaar staat, is...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

De Hoop ontwikkelt Maatwerkroute

De Hoop ontwikkelt Maatwerkroute

De Hoop lanceert in 2024 de Maatwerkroute. Gilbert Pluym, algemeen directeur van De Hoop: "Mensen met een (complexe) medische aandoening die geen aanbod krijgen...

De Hypotheker: "Overheid moet regie naar zich toetrekken"

De Hypotheker: "Overheid moet regie naar zich toetrekken"

Bijna driekwart van de oriënteerders op de woiningmarkt geeft aan dat er te weinig woningaanbod beschikbaar is in de prijsklasse van hun voorkeur. Voor tachtig...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

De Hypotheker: "Steeds meer jonge huizenkopers"

De Hypotheker: "Steeds meer jonge huizenkopers"

In het derde kwartaal van 2023 steeg het aantal aanvragen voor de aankoop van een woning met 13 procent.  In de categorie huizenkopers tot 35 jaar is sprake...

Nederlanders nog vaak onbekend met financiële gevolgen relatiebreuk

Nederlanders nog vaak onbekend met financiële gevolgen relatiebreuk

Een derde van de Nederlanders die te maken heeft gehad met een relatiebreuk was er vooraf onvoldoende van op de hoogte tot welke financiële gevolgen dit kan...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...