"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

Michel van den Akker nieuwe directievoorzitter De Hypotheker

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft te informeren over ORV-premiedalingen. "Nu is  voor de financiële branche duidelijkheid over de praktische invulling van de nazorgplicht. Zo is een adviseur wettelijk verplicht de consument gedurende de looptijd van een verzekering te informeren over wijzigingen in het afgesloten product zélf, maar niet over algemene marktontwikkelingen, zoals een premiedaling, aldus De Hypotheker.

Met deze uitspraak stelt de commissie De Hypotheker in het gelijk, die in oktober 2019 in beroep ging tegen een uitspraak van het Kifid over de invulling van nazorgplicht rondom een ORV. Deze uitspraak leidde in de branche tot veel verwarring. “We zijn blij dat met de uitspraak van de Commissie van Beroep nu duidelijkheid is gecreëerd over de praktische invulling van de nazorgplicht voor adviseurs: niet alleen voor onze eigen adviseurs, maar voor de hele branche. Gezien het belang hiervan besloten we vorig jaar na afstemming met de OvFD en deskundige Cees de Jong gebruik te maken van de mogelijkheid tot hoger beroep”, zegt algemeen directeur Michel van den Akker. "Deze uitspraak geeft financiële adviseurs voldoende handvatten om de belangen van de consument goed te behartigen. Tegelijkertijd geeft het ook de verzekerden - onze klanten - de houvast over de nazorg die zij van hun adviseur mogen verwachten en de afspraken die je daarover met elkaar maakt.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 2 juni 2020

Het is mooi dat er een duidelijke uitspraak is, maar je blijft zitten met een verschil tussen wat een consument verwacht dat jij allemaal doet -onbetaald, want zeg nou eerlijk wie heeft er een stabiele doorlopende inkomstenstroom uit onderhoud van de bestaande hypotheek- en levenportefeuille?- en wat er dan wettelijk verwacht mag worden. Ik heb er zelf deze week nog wat over bijgeleerd 1. informeren betekent niet dat er ook kosteloze vervolgactie moet worden ondernomen 2. de consument is ook wettelijk verplicht de adviseur op de hoogte te stellen van belangrijke wijzigingen in zijn omstandigheden. Het zou zo mooi zijn als we daar in een innige pas-de-deux met onze relaties invulling aan konden geven. Ik was natuurlijk weer overijverig alle klanten aan het benaderen over de orv. De resultaten zijn weinig bemoedigend: bijna niemand wil kosten maken voor een onderhoudsadvies. Alleen eerst gratis voorrekenen dat er geld valt te besparen is welkom. Ik had het nog gekoppeld aan gewijzigde omstandigheden, andere baan etcetera. Jammer dat we nog steeds alleen van belang lijken te zijn als er ergens geld voor nodig is.

Meer over
Private leaseauto's gaan ten koste van hypotheek

Private leaseauto's gaan ten koste van hypotheek

De aanschaf van een private leaseauto heeft grote impact op de hypotheek. Huizenkopers kunnen tienduizenden euro’s minder lenen voor de aankoop van een eerste...

"Piek rentestijgingen in zicht"

"Piek rentestijgingen in zicht"

Na de forse stijgingen in de afgelopen tien weken lijkt het erop dat de hypotheekrente in iets rustiger vaarwater terecht is gekomen, aldus De Hypotheker. Geldverstrekkers...

Aanvragen aflossingsvrije hypotheken stevig gedaald

Aanvragen aflossingsvrije hypotheken stevig gedaald

Het aantal aanvragen voor een aflossingsvrije hypotheek is in het derde kwartaal met 36 procent gedaald, aldus de Hypotheker. In de tweede kwartaal was het aantal...

Bij een ORV past geen wantrouwen

Bij een ORV past geen wantrouwen

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

ORV Onderzoek 2022: Scildon pakt handschoen op

ORV Onderzoek 2022: Scildon pakt handschoen op

Scildon gaat een aantal klankbordsessies ORV met adviseurs te houden die met de verzekeraar samenwerken. Aanleiding vormen uitkomsten van het ORV Onderzoek 2022...

Voor het eerst sinds 2020 meer onder dan boven vraagprijs geboden

Voor het eerst sinds 2020 meer onder dan boven vraagprijs geboden

Op de woningmarkt wordt er voor het eerst sinds mei 2020 meer onder de vraagprijs geboden dan erboven. Het percentage biedingen onder de vraagprijs is in twee maanden...

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Bureau DFO de waardering van het intermediair gemeten met betrekking tot verzekeraars die overlijdensrisicoverzekeringen...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...