Te laat voorleggen adviesrapport kost adviseur deel honorarium

Rapport via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0139) De consumenten stellen dat het oorspronkelijk adviesrapport te laat is opgesteld en zij vorderen terugbetaling van de gemaakte advieskosten. Daarnaast heeft de Kwaliteitsafdeling van de bank (SNS) na het verstrekken van het eerste adviesrapport een hersteladvies uitgebracht. De consumenten betwisten de noodzaak van het hersteladvies en zij vorderen verwijdering van het advies uit hun dossier. De Geschillencommissie is van oordeel dat het advies te laat is gegeven en zij oordeelt dat een deel van de gemaakte advieskosten moet worden terugbetaald aan de consumenten. De vordering van de consumenten wordt gedeeltelijk toegewezen.

Wat betreft het verstrekken van het adviesrapport nadat de hypotheekofferte al is geaccepteerd, overweegt de commissie als volgt: “Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag worden verwacht dat hij zijn cliënten zodanig informeert over de aard van het product en de risico’s van hun keuzes, dat de cliënten vóór het sluiten van een hypothecaire geldlening een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Het doel van het adviesrapport vervalt, wanneer een adviesrapport wordt opgemaakt nadat de hypothecaire geldlening reeds is afgesloten.

“De commissie acht het belang van het tijdig verstrekken van het adviesrapport door de adviseur van de bank aan de consument dusdanig groot, dat zij het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar acht dat de bank aanspraak wil (blijven) houden op de volledige advieskosten van 1.950 euro.

“De commissie is van oordeel dat het verband tussen de termijn waarbinnen de aanvraag afgerond moest zijn en de haalbaarheid om voor het verkrijgen van de offerte een adviesrapport op te stellen niet is komen vast te staan. Daarom valt dus niet te begrijpen dat de adviseur niet eerder het rapport aan de consumenten heeft gestuurd. Dat de adviseur van de bank nadien een hersteladviesrapport heeft opgesteld, is in de gegeven omstandigheden echter geen aanleiding om te concluderen dat de betaalde advieskosten (verder) verlaagd moeten worden. Gelet op het voorgaande dient de bank een deel van de in rekening gebrachte advieskosten aan de consumenten terug te betalen. De commissie stelt dit bedrag vast op 750 euro.”

De bank stelde dat het haar niet aan te rekenen valt dat het adviesrapport niet eerder en vóór het verstrekken van de offerte kon worden afgerond. Conform de wensen van de consumenten moest de aanvraag vóór 20 november 2020 geheel afgerond zijn om de gewenste aflossing in december 2020 te kunnen doen. De aanvraag betrof hiermee in feite een spoedaanvraag, omdat de adviseur van de bank slechts over elf dagen beschikte om deze rond te krijgen. De consumenten waren volgens de bank op de hoogte van de korte tijd die beschikbaar was voor de aanvraag. Dit geldt ook voor de vakantie van de adviseur van de bank. Het verbaast de bank dat de consumenten niet eerder hebben geklaagd over het te laat ontvangen van het adviesrapport.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...