Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering.

Adviesfout ter zake van de omvang van de overlijdensrisicodekking in relatie tot het hefboom- en inteereffect: de CvB oordeelt dat de consument ten onrechte ervan uitgaat dat de adviseur had moeten onderkennen dat gepresenteerde voorbeeldkapitalen in het aan de consument verstrekte informatiemateriaal van de verzekeraar onvoldoende inzicht boden in de gevaren van het hefboom- en inteereffect.

Adviesfout met betrekking tot de beleggingskeuze: de CvB oordeelt dat de consument heeft nagelaten toe te lichten dat een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur als de adviseur, had behoren te beschikken over gespecialiseerde kennis ter zake van het te verwachten rendement van het beleggingsfonds dat de consument op basis van de documentatiemateriaal van de verzekeraar heeft gekozen. Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur.

De adviseur heeft een niet-passend product geadviseerd: de CvB oordeelt dat de adviseur twee mogelijkheden aan de consument heeft voorgelegd. De consument heeft onvoldoende concreet toegelicht waarom hij van mening is dat hij destijds onvoldoende in staat was de beide offertes te vergelijken.

De adviseur heeft geen nazorg verleend: de CvB oordeelt dat niet is gebleken van een gebrek aan nazorg. De adviseur heeft de vragen van de consument doorgeleid naar de verzekeraar en naar een hypotheekshop en van de consument mocht worden verwacht dat hij contact zou opnemen met de adviseur als hij nadere bemoeienis van de adviseur verlangde.

De CvB bij dit laatste: “De op 1 januari 2007 in werking getreden Wet op het financieel toezicht (Wft) bepaalt in art. 4:20 lid 3 dat een financiële dienstverlener gedurende de looptijd van de verzekering informatie moet verstrekken over wezenlijke wijzigingen in de informatie over de verzekering, voor zover deze wijzigingen redelijkerwijs relevant zijn voor de consument. Uit deze wetsbepaling vloeit niet voort dat de nazorgplicht van een tussenpersoon in de periode 2006-2008 zo ver reikte dat hij actie moest ondernemen naar aanleiding van de rapportages van de AFM over beleggingsverzekeringen. Daarbij acht de Commissie van Beroep van belang dat pas vanaf 18 juli 2015 de verplichting voor verzekeraars in het leven is geroepen om zich in te spannen jegens  cliënten met een beleggingsverzekering om hen een weloverwogen keuze te laten maken over de voortzetting, wijziging of stopzetting van die verzekering (art. 81b Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen). Tegen deze achtergrond kan niet worden aangenomen dat op een tussenpersoon (zoals de (voormalig) adviseur) al (ruim) vóór 2015 een algemene verplichting rustte om klanten met een beleggingsverzekering (spontaan) te adviseren over de mogelijkheden om de verzekering te wijzigen of stop te zetten.”

Reactie toevoegen

 
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Steeds meer inzicht in Actief Klantbeheer bij financieel adviseurs

Steeds meer inzicht in Actief Klantbeheer bij financieel adviseurs

Uit een analyse van 15.000 geverifieerde klantreviews op Advieskeuze blijkt dat 61,7 procent van de adviezen aan nieuwe klanten wordt gegeven, terwijl 38,3 procent...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...