Eerste lezing telt

slot pictogram via Pixabay

Voor de beoordeling van een schadeclaim is een verzekeraar afhankelijk van de informatie die hij van zijn verzekerde krijgt en moet hij op de juistheid daarvan kunnen vertrouwen. Aldus de Geschillencommissie Kifid in uitspraak GC 2022-0423).

Nadat de Kymco snorfiets van de consument was gestolen, heeft hij een claim ingediend op de verzekering. Tijdens de schadebehandeling heeft de zoon van de consument bij herhaling tegen een medewerker van de verzekeraar gezegd dat de Kymco op een stuurslot en een kabelstuurslot stond. Hierop heeft de verzekeraar dekking geweigerd, omdat de genoemde sloten geen ART 3 sloten zijn en alleen als de Kymco met een ART 3 slot was afgesloten recht op schadevergoeding door diefstal is overeengekomen. De zoon heeft dezelfde dag nog een keer met een medewerker van de verzekeraar gebeld en zijn verklaring gewijzigd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de verzekeraar op grond van de eerste verklaring van de zoon van de consument tot het oordeel mocht komen dat de Kymco niet met een ART 3 slot was afgesloten. De commissie neemt bij dat oordeel in overweging dat het niet aannemelijk is dat de zoon zich in het eerste gesprek heeft vergist, omdat hij tot drie keer toe hetzelfde heeft verklaard.

Reactie toevoegen

 
Vlieger gaat niet op...

Vlieger gaat niet op...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....

Adviseur de gebeten hond...

Adviseur de gebeten hond...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...

Drone niet gedekt op reisverzekering

Drone niet gedekt op reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0938) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de drone van de consumenten een luchtvaartuig is op grond van artikel...

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft. Op 28 mei...

Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0920) De consument claimt een uitkering onder de verzekering, omdat hij na een ziekenhuisopname een ongeval heeft gehad. De verzekeraar...

Verzekeraar struikelt bij Kifid

Verzekeraar struikelt bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0913) De verzekerde heeft bij de verzekeraar een schade ingediend, omdat hij was gestruikeld en daarbij de consument in het water had geduwd....

Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

(Kifid-uitspraak GC 2024-0892) De consument vordert dekking voor schade doordat bij het gebruik van het gasfornuis een pan is beschadigd, de inhoud van de pan is...

Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Kifid behandelt vanaf deze maand ook klachten over geregistreerde incassodienstverleners die geen lid zijn van de NVI en wel zijn aangesloten bij Kifid. Sinds 1...

Grens overschreden

Grens overschreden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0861) Een in België wonende man geeft zijn voormalig adres in Nederland op om het elektronische aanvraagproces te kunnen doorlopen....

Zwemvijver is geen gebouw

Zwemvijver is geen gebouw

(Kifid-uitspraak GC 2024-0854) De zwemvijver in de tuin van de consument is door hevige regenval beschadigd. De consument heeft voor deze schade dekking onder zijn...