Eerste lezing telt
Voor de beoordeling van een schadeclaim is een verzekeraar afhankelijk van de informatie die hij van zijn verzekerde krijgt en moet hij op de juistheid daarvan kunnen vertrouwen. Aldus de Geschillencommissie Kifid in uitspraak GC 2022-0423).
Nadat de Kymco snorfiets van de consument was gestolen, heeft hij een claim ingediend op de verzekering. Tijdens de schadebehandeling heeft de zoon van de consument bij herhaling tegen een medewerker van de verzekeraar gezegd dat de Kymco op een stuurslot en een kabelstuurslot stond. Hierop heeft de verzekeraar dekking geweigerd, omdat de genoemde sloten geen ART 3 sloten zijn en alleen als de Kymco met een ART 3 slot was afgesloten recht op schadevergoeding door diefstal is overeengekomen. De zoon heeft dezelfde dag nog een keer met een medewerker van de verzekeraar gebeld en zijn verklaring gewijzigd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de verzekeraar op grond van de eerste verklaring van de zoon van de consument tot het oordeel mocht komen dat de Kymco niet met een ART 3 slot was afgesloten. De commissie neemt bij dat oordeel in overweging dat het niet aannemelijk is dat de zoon zich in het eerste gesprek heeft vergist, omdat hij tot drie keer toe hetzelfde heeft verklaard.
Reactie toevoegen
Centrale organisatie verantwoordelijk voor handelen aangesloten adviseurs
(Kifid-uitspraak GC 2024-0392) Volgens de consumenten heeft de adviseur zijn zorgplicht geschonden omdat hij aan hen een onjuist hypotheekadvies heeft gegeven en...
Adviseur niet altijd verplicht om hulp te verlenen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0388) De consumenten hebben een geschil met de uitvoerder van hun rechtsbijstandverzekering en in dat kader hebben zij hun tussenpersoon...
Geschillencommissie schiet klacht af
(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...
Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille
(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...
Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis
(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...
Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur
(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken
(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen
“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...
Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...