Eerste lezing telt

slot pictogram via Pixabay

Voor de beoordeling van een schadeclaim is een verzekeraar afhankelijk van de informatie die hij van zijn verzekerde krijgt en moet hij op de juistheid daarvan kunnen vertrouwen. Aldus de Geschillencommissie Kifid in uitspraak GC 2022-0423).

Nadat de Kymco snorfiets van de consument was gestolen, heeft hij een claim ingediend op de verzekering. Tijdens de schadebehandeling heeft de zoon van de consument bij herhaling tegen een medewerker van de verzekeraar gezegd dat de Kymco op een stuurslot en een kabelstuurslot stond. Hierop heeft de verzekeraar dekking geweigerd, omdat de genoemde sloten geen ART 3 sloten zijn en alleen als de Kymco met een ART 3 slot was afgesloten recht op schadevergoeding door diefstal is overeengekomen. De zoon heeft dezelfde dag nog een keer met een medewerker van de verzekeraar gebeld en zijn verklaring gewijzigd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de verzekeraar op grond van de eerste verklaring van de zoon van de consument tot het oordeel mocht komen dat de Kymco niet met een ART 3 slot was afgesloten. De commissie neemt bij dat oordeel in overweging dat het niet aannemelijk is dat de zoon zich in het eerste gesprek heeft vergist, omdat hij tot drie keer toe hetzelfde heeft verklaard.

Reactie toevoegen

 
Uitkering AOV bestendig inkomen?

Uitkering AOV bestendig inkomen?

HYPOTHEKEN – De consument geniet een inkomen uit AOV. Zij vraagt een verhoging van haar hypotheek aan voor 30.000 euro. De aanbieder weigert dit met als argument...

Rekening houden met verbouwplannen

Rekening houden met verbouwplannen

HYPOTHEKEN – De adviseur adviseert en bemiddelt bij een hypothecaire geldlening. De Geschillencommissie stelt vast dat de adviseur op dat moment al wist of...

Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

HYPOTHEKEN – Omdat de kosten van hun in aanbouw zijnde woning (fors) zijn gestegen, vragen consumenten een aanvullende hypothecaire geldlening aan van 201.500...

Opleiding telt

Opleiding telt

ZORGPLICHT – De Geschillencommissie maakt bij het beoordelen van de vraag of een adviseur de zorgplicht heeft gschonden onderscheid naar de mate van opleiding...

Vroeger opstaan

Vroeger opstaan

REISVERZEKERING – Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de avond...

Niet normaal

Niet normaal

INBOEDEL – Anders dan de Geschillencommissie, is de Commissie van Beroep van oordeel dat een minishovel niet behoort tot de normale huishoudelijke inboedel....

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

Uitvoerder rechtsbijstand had voor meer ankers moeten gaan liggen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0899) De klacht van de consument is dat de uitvoerder van de rechtsbijstand haar beter had moeten bijstaan bij het aanvechten van haar ontslag....

Tariefklassetabel niet per se geldig gedurende hele looptijd

Tariefklassetabel niet per se geldig gedurende hele looptijd

(Kifid-uitspraak GC 2022-0897) De Geschillencommissie is van oordeel dat een tariefklassetabel onderdeel uitmaakt van de afspraken tussen de bank en de consumenten...

Klager vindt geen gehoor na diefstal dure oorbellen

Klager vindt geen gehoor na diefstal dure oorbellen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0884) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan voor diefstal van spullen uit de auto. De verzekeraar heeft de dekking voor...

Brandschade pruik: zelfgemaakte factuur komt vrouw duur te staan

Brandschade pruik: zelfgemaakte factuur komt vrouw duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0882) De consument heeft een beroep op haar verzekering gedaan voor brandschade aan haar pruik. Zij heeft bij de claim een zelfgemaakte...