Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

Rechtershamer via Pixabay

(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant stelt tussenpersoon aansprakelijk. Beroep tussenpersoon op uitsluitingsclausule slaagt niet. Bewijsopdracht dat appellant akkoord heeft gegeven op de door de tussenpersoon.verstrekte offerte.

Het Gerechtshof Den Bosch in het hoger beroep: "Indien [appellant] niet slaagt in opgedragen bewijs zullen de vorderingen van [appellant] worden afgewezen. Immers heeft [geïntimeerde] een offerte opgesteld en was in dat geval [appellant] aan zet om akkoord te geven op de offerte, dan wel aanpassingen voor te stellen, zodat [geïntimeerde] vervolgens verder kon gaan met het regelen van een inspectie. Daarmee faalt in dat geval de eerste grondslag voor de vorderingen van [appellant].

"De tweede grondslag voor de vorderingen, waarbij [appellant] stelt dat [geïntimeerde] hem had moeten waarschuwen voor de reikwijdte van de uitsluitingsclausule, kan niet leiden tot toewijzing van de vorderingen. Immers is hiervoor reeds geoordeeld dat de verzekeraar geen beroep toekomt op de uitsluitingsclausule. Daarmee ontbreekt het causaal verband tussen de door [appellant] gestelde tekortkoming II en het ontstaan van de schade."
 
Appellant wil een bedrag van 400.036 euro aan directe schade (verlies van de gestikte zeugen), indirecte schade (omzetderving als gevolg van verminderde productie) en bijkomende kosten (onder meer ruimingskosten). Het hof stelt vast dat het debat over de reikwijdte van de bepaling en de omvang van de schade nog onvoldoende is gevoerd.
 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Vier maanden zitten voor oplichten autoverzekeraars

Vier maanden zitten voor oplichten autoverzekeraars

(Rechtspraak) De Rechtbank Rotterdam veroordeelt een man die betrokken was bij verzekeringsbedrog en opzetwitwassen tot een gevangenisstraf van zes maanden, waarvan...

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering

Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering

(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...