Europese banken doorstaan stresstesten

Eurobiljetten 2020

Het Europese bankensysteem is weerbaar in een uitdagend marco-economisch scenario, aldus de European Banking Authority (EBA) en de Europese Centrale Bank (ECB) naar aanleiding van recente Europese bankenstresstesten. DNB onderschrijft deze visie.

De EBA en de ECB voeren tweejaarlijks een stresstest uit om de weerbaarheid van de grootste Europese banken te testen, potentiële risico’s te identificeren, toezichtbesluiten te informeren en marktdiscipline te bevorderen. Aan de door de EBA gecoördineerde exercitie namen de 50 grootste Europese banken deel, waaronder vijf Nederlandse banken: ING, Rabobank, ABN Amro, BNG Bank en NWB Bank. De ECB voerde de stresstest daarnaast ook uit bij 51 middelgrote banken in het eurogebied, waaronder De Volksbank.

De stresstesten dienen als input in het jaarlijkse Supervisory Review and Evaluation Process (SREP). Meer specifiek is de kwantitatieve impact van de stresstest een startpunt bij het bepalen van het niveau van de zogeheten Pillar 2 Guidance (P2G). Deze P2G is een verwachting van de toezichthouder ten aanzien van de hoeveelheid kapitaal die een bank dient aan te houden om schokken te kunnen weerstaan. De ECB heeft besloten dat banken vanwege de coronapandemie tot minstens eind 2022 niet aan hun P2G gehouden zullen worden. Wel wijst de ECB erop dat banken ervoor moeten zorgen dat zij kredietrisico adequaat meten en managen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraars moeten van DNB surfen op rente- en inflatiegolven

Verzekeraars moeten van DNB surfen op rente- en inflatiegolven

“De hogere inflatie en rente zorgen voor flink wat schuimkoppen, die van u de nodige navigatiekunst vergen.” Aldus DNB-president Klaas Knot op de Verzekeringsdag...

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro biedt mkb-klanten de Transitielening aan. Bij deze nieuwe leenvorm voor financieringen van één miljoen tot 25 miljoen euro wordt het rentetarief...

Stijging ECB-rente werkt sterker door in hypotheek- dan in spaarrente

Stijging ECB-rente werkt sterker door in hypotheek- dan in spaarrente

Terwijl de rente op hypotheken na de renteverhogingen door de ECB sterk is gestegen, is de rente op spaarrekeningen nog maar beperkt gestegen. Dat banken een renteverhoging...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Huizen voor starters iets beter betaalbaar vanaf najaar

Huizen voor starters iets beter betaalbaar vanaf najaar

Huizen worden voor starters op de woningmarkt vanaf dit najaar iets beter betaalbaar. De huizenprijzen dalen, maar door de gestegen hypotheekrente zijn starters...

Meer banken zien daling in vraag naar hypotheekleningen

Meer banken zien daling in vraag naar hypotheekleningen

Voor het derde kwartaal op rij rapporteert een toenemend aantal banken een daling in de vraag naar hypotheekleningen. Dat blijkt uit de meest recente editie van...

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

De Unie legt het eindbod van ING voor een nieuwe cao alsnog ter stemming voor aan de leden. Dit met een negatief stemadvies. Tegelijkertijd erkent De Unie dat het...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...