Execution only niet zonder risico

Horloge via Pixabay

Als een verzekeraar niet op de hoogte is van onderverzekering van klant, kan hem geen schending van de zorgplicht worden verweten als hij de klant niet waarschuwt. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-655.

De Commissie: "Heeft Verzekeraar zijn zorgplicht heeft geschonden door Consument onvoldoende te adviseren c.q. waarschuwen dat lijfsieraden maar tot een bedrag ad 4.162,91 euro zijn verzekerd? De Commissie oordeelt dat Verzekeraar dit verwijt niet kan worden gemaakt. Verzekeraar had geen aanleiding om bij Consument nader aandacht te vragen voor de dekkingslimiet voor lijfsieraden, omdat niet is gebleken dat Verzekeraar wist dat Consument lijfsieraden had met een aanzienlijk hogere waarde dan de dekkingslimiet en er dus sprake was van onderverzekering."

VVP Online berichtte eerder deze week al over Kifid-uitspraak 2018-655, waarin de Geschillencommissie Aegon volgde in de stelling dat een horloge een lijfsieraad is. Aan de uitspraak zat echter dus nog een ander interessant aspect. Helemaal omdat het hier een online polis betreft (Aegon Inboedelverzekering Online). Bij een dergelijke verzekering mag van de verzekeraar worden verwacht dat hij alles op alles zet om de consument goed te informeren. Maar het gaat dus niet zover dat hij de consument ook moet adviseren. Dat laat nog eens zien hoe het belangrijk het is dat de consument van execution only weet wat hij doet. En dit voorbeeld laat zien dat dit niet altijd het geval is. Met hier een forse schadepost tot gevolg.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tineke van der Zee - Advieskantoor 8 november 2018

Ik heb maar één advies: altijd verzekeringen via een assurantieadviseur sluiten, hij/zij verstaat zijn vakgebied en adviseert daar waar nodig is, ook in dergelijke gevallen als in deze case. Daarmee kan een hoop ellende worden voorkomen.

Niels - Advies en Kies 2 november 2018

Tja, 'simple risk' kan de consument prima zelf sluiten. Heel makkelijk joh, een paar klikken en klaar is je inboedelverzekering. Easy, daar heb je geen adviseur voor nodig. Dat is wat diverse partijen de consument willen doen geloven. Maar wat is dan simple risk hè. Hier gaat een consument die dacht zijn belangen goed te hebben verzekerd toch mooi het schip in. En kijk eens naar de reisverzekering. Regelmatig voeren wij discussie met klanten over nut en noodzaak van de aanvullende dekking voor medische kosten. 'Dat is toch niet nodig? Ik heb al een zorgverzekering'.... Hoezo simple risk... Het (financiële) leed is niet te overzien als het misgaat... Door een hele groep consumenten wordt de zorgverzekering overigens nog steeds ziekenfonds verzekering genoemd. Als we van het werk moeten verzuimen wegens ziekte gaan we 'in de ziektewet'. En de WAO komt ook nog met regelmaat voorbij... Zegt genoeg over het kennisniveau en de (on)kunde van een grote groep consumenten die m.i. veel meer tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen bij het zelf afsluiten van ongeacht welk financiële product.

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...