Execution only niet zonder risico

Horloge via Pixabay

Als een verzekeraar niet op de hoogte is van onderverzekering van klant, kan hem geen schending van de zorgplicht worden verweten als hij de klant niet waarschuwt. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-655.

De Commissie: "Heeft Verzekeraar zijn zorgplicht heeft geschonden door Consument onvoldoende te adviseren c.q. waarschuwen dat lijfsieraden maar tot een bedrag ad 4.162,91 euro zijn verzekerd? De Commissie oordeelt dat Verzekeraar dit verwijt niet kan worden gemaakt. Verzekeraar had geen aanleiding om bij Consument nader aandacht te vragen voor de dekkingslimiet voor lijfsieraden, omdat niet is gebleken dat Verzekeraar wist dat Consument lijfsieraden had met een aanzienlijk hogere waarde dan de dekkingslimiet en er dus sprake was van onderverzekering."

VVP Online berichtte eerder deze week al over Kifid-uitspraak 2018-655, waarin de Geschillencommissie Aegon volgde in de stelling dat een horloge een lijfsieraad is. Aan de uitspraak zat echter dus nog een ander interessant aspect. Helemaal omdat het hier een online polis betreft (Aegon Inboedelverzekering Online). Bij een dergelijke verzekering mag van de verzekeraar worden verwacht dat hij alles op alles zet om de consument goed te informeren. Maar het gaat dus niet zover dat hij de consument ook moet adviseren. Dat laat nog eens zien hoe het belangrijk het is dat de consument van execution only weet wat hij doet. En dit voorbeeld laat zien dat dit niet altijd het geval is. Met hier een forse schadepost tot gevolg.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tineke van der Zee - Advieskantoor 8 november 2018

Ik heb maar één advies: altijd verzekeringen via een assurantieadviseur sluiten, hij/zij verstaat zijn vakgebied en adviseert daar waar nodig is, ook in dergelijke gevallen als in deze case. Daarmee kan een hoop ellende worden voorkomen.

Niels - Advies en Kies 2 november 2018

Tja, 'simple risk' kan de consument prima zelf sluiten. Heel makkelijk joh, een paar klikken en klaar is je inboedelverzekering. Easy, daar heb je geen adviseur voor nodig. Dat is wat diverse partijen de consument willen doen geloven. Maar wat is dan simple risk hè. Hier gaat een consument die dacht zijn belangen goed te hebben verzekerd toch mooi het schip in. En kijk eens naar de reisverzekering. Regelmatig voeren wij discussie met klanten over nut en noodzaak van de aanvullende dekking voor medische kosten. 'Dat is toch niet nodig? Ik heb al een zorgverzekering'.... Hoezo simple risk... Het (financiële) leed is niet te overzien als het misgaat... Door een hele groep consumenten wordt de zorgverzekering overigens nog steeds ziekenfonds verzekering genoemd. Als we van het werk moeten verzuimen wegens ziekte gaan we 'in de ziektewet'. En de WAO komt ook nog met regelmaat voorbij... Zegt genoeg over het kennisniveau en de (on)kunde van een grote groep consumenten die m.i. veel meer tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen bij het zelf afsluiten van ongeacht welk financiële product.

Meer over
Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement...

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN, INKOMEN, UIT VVP 2 Ondanks dat de consument zich niet realiseerde dat hij ziek was, had zijn adviseur hem nadrukkelijk moeten adviseren...

Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Omdat Kifid klachten over prestaties in natura niet behandelt, kan het een klacht over de Wegenwacht Service van de ANWB behandelen. Dit omdat het pakket wordt aangemerkt...

Leerschool Kifid

Leerschool Kifid

Veel adviseurs reageerden verbolgen op de verhoging voor de kosten van het klachteninstituut Kifid. Naast de jaarbijdrage 2019 moeten adviseurs bijbetalen in verband...

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

In deze klacht heeft de consument in 2015 een hypotheek afgesloten die bestaat uit zeven leningdelen. Vijf leningdelen worden tegen 2,5 procent afgesloten en twee...

Wanneer is er sprake van advies?

Wanneer is er sprake van advies?

HYPOTHEKEN – Wanneer kan van een uiting van een aanbieder of financieel advieskantoor gesteld worden dat dit een “advies” is? Dit antwoord is...