Execution only niet zonder risico

Horloge via Pixabay

Als een verzekeraar niet op de hoogte is van onderverzekering van klant, kan hem geen schending van de zorgplicht worden verweten als hij de klant niet waarschuwt. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-655.

De Commissie: "Heeft Verzekeraar zijn zorgplicht heeft geschonden door Consument onvoldoende te adviseren c.q. waarschuwen dat lijfsieraden maar tot een bedrag ad 4.162,91 euro zijn verzekerd? De Commissie oordeelt dat Verzekeraar dit verwijt niet kan worden gemaakt. Verzekeraar had geen aanleiding om bij Consument nader aandacht te vragen voor de dekkingslimiet voor lijfsieraden, omdat niet is gebleken dat Verzekeraar wist dat Consument lijfsieraden had met een aanzienlijk hogere waarde dan de dekkingslimiet en er dus sprake was van onderverzekering."

VVP Online berichtte eerder deze week al over Kifid-uitspraak 2018-655, waarin de Geschillencommissie Aegon volgde in de stelling dat een horloge een lijfsieraad is. Aan de uitspraak zat echter dus nog een ander interessant aspect. Helemaal omdat het hier een online polis betreft (Aegon Inboedelverzekering Online). Bij een dergelijke verzekering mag van de verzekeraar worden verwacht dat hij alles op alles zet om de consument goed te informeren. Maar het gaat dus niet zover dat hij de consument ook moet adviseren. Dat laat nog eens zien hoe het belangrijk het is dat de consument van execution only weet wat hij doet. En dit voorbeeld laat zien dat dit niet altijd het geval is. Met hier een forse schadepost tot gevolg.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tineke van der Zee - Advieskantoor 8 november 2018

Ik heb maar één advies: altijd verzekeringen via een assurantieadviseur sluiten, hij/zij verstaat zijn vakgebied en adviseert daar waar nodig is, ook in dergelijke gevallen als in deze case. Daarmee kan een hoop ellende worden voorkomen.

Niels - Advies en Kies 2 november 2018

Tja, 'simple risk' kan de consument prima zelf sluiten. Heel makkelijk joh, een paar klikken en klaar is je inboedelverzekering. Easy, daar heb je geen adviseur voor nodig. Dat is wat diverse partijen de consument willen doen geloven. Maar wat is dan simple risk hè. Hier gaat een consument die dacht zijn belangen goed te hebben verzekerd toch mooi het schip in. En kijk eens naar de reisverzekering. Regelmatig voeren wij discussie met klanten over nut en noodzaak van de aanvullende dekking voor medische kosten. 'Dat is toch niet nodig? Ik heb al een zorgverzekering'.... Hoezo simple risk... Het (financiële) leed is niet te overzien als het misgaat... Door een hele groep consumenten wordt de zorgverzekering overigens nog steeds ziekenfonds verzekering genoemd. Als we van het werk moeten verzuimen wegens ziekte gaan we 'in de ziektewet'. En de WAO komt ook nog met regelmaat voorbij... Zegt genoeg over het kennisniveau en de (on)kunde van een grote groep consumenten die m.i. veel meer tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen bij het zelf afsluiten van ongeacht welk financiële product.

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...