Execution only niet zonder risico

Horloge via Pixabay

Als een verzekeraar niet op de hoogte is van onderverzekering van klant, kan hem geen schending van de zorgplicht worden verweten als hij de klant niet waarschuwt. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-655.

De Commissie: "Heeft Verzekeraar zijn zorgplicht heeft geschonden door Consument onvoldoende te adviseren c.q. waarschuwen dat lijfsieraden maar tot een bedrag ad 4.162,91 euro zijn verzekerd? De Commissie oordeelt dat Verzekeraar dit verwijt niet kan worden gemaakt. Verzekeraar had geen aanleiding om bij Consument nader aandacht te vragen voor de dekkingslimiet voor lijfsieraden, omdat niet is gebleken dat Verzekeraar wist dat Consument lijfsieraden had met een aanzienlijk hogere waarde dan de dekkingslimiet en er dus sprake was van onderverzekering."

VVP Online berichtte eerder deze week al over Kifid-uitspraak 2018-655, waarin de Geschillencommissie Aegon volgde in de stelling dat een horloge een lijfsieraad is. Aan de uitspraak zat echter dus nog een ander interessant aspect. Helemaal omdat het hier een online polis betreft (Aegon Inboedelverzekering Online). Bij een dergelijke verzekering mag van de verzekeraar worden verwacht dat hij alles op alles zet om de consument goed te informeren. Maar het gaat dus niet zover dat hij de consument ook moet adviseren. Dat laat nog eens zien hoe het belangrijk het is dat de consument van execution only weet wat hij doet. En dit voorbeeld laat zien dat dit niet altijd het geval is. Met hier een forse schadepost tot gevolg.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tineke van der Zee - Advieskantoor 8 november 2018

Ik heb maar één advies: altijd verzekeringen via een assurantieadviseur sluiten, hij/zij verstaat zijn vakgebied en adviseert daar waar nodig is, ook in dergelijke gevallen als in deze case. Daarmee kan een hoop ellende worden voorkomen.

Niels - Advies en Kies 2 november 2018

Tja, 'simple risk' kan de consument prima zelf sluiten. Heel makkelijk joh, een paar klikken en klaar is je inboedelverzekering. Easy, daar heb je geen adviseur voor nodig. Dat is wat diverse partijen de consument willen doen geloven. Maar wat is dan simple risk hè. Hier gaat een consument die dacht zijn belangen goed te hebben verzekerd toch mooi het schip in. En kijk eens naar de reisverzekering. Regelmatig voeren wij discussie met klanten over nut en noodzaak van de aanvullende dekking voor medische kosten. 'Dat is toch niet nodig? Ik heb al een zorgverzekering'.... Hoezo simple risk... Het (financiële) leed is niet te overzien als het misgaat... Door een hele groep consumenten wordt de zorgverzekering overigens nog steeds ziekenfonds verzekering genoemd. Als we van het werk moeten verzuimen wegens ziekte gaan we 'in de ziektewet'. En de WAO komt ook nog met regelmaat voorbij... Zegt genoeg over het kennisniveau en de (on)kunde van een grote groep consumenten die m.i. veel meer tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen bij het zelf afsluiten van ongeacht welk financiële product.

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...