Execution only niet zonder risico

Horloge via Pixabay

Als een verzekeraar niet op de hoogte is van onderverzekering van klant, kan hem geen schending van de zorgplicht worden verweten als hij de klant niet waarschuwt. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-655.

De Commissie: "Heeft Verzekeraar zijn zorgplicht heeft geschonden door Consument onvoldoende te adviseren c.q. waarschuwen dat lijfsieraden maar tot een bedrag ad 4.162,91 euro zijn verzekerd? De Commissie oordeelt dat Verzekeraar dit verwijt niet kan worden gemaakt. Verzekeraar had geen aanleiding om bij Consument nader aandacht te vragen voor de dekkingslimiet voor lijfsieraden, omdat niet is gebleken dat Verzekeraar wist dat Consument lijfsieraden had met een aanzienlijk hogere waarde dan de dekkingslimiet en er dus sprake was van onderverzekering."

VVP Online berichtte eerder deze week al over Kifid-uitspraak 2018-655, waarin de Geschillencommissie Aegon volgde in de stelling dat een horloge een lijfsieraad is. Aan de uitspraak zat echter dus nog een ander interessant aspect. Helemaal omdat het hier een online polis betreft (Aegon Inboedelverzekering Online). Bij een dergelijke verzekering mag van de verzekeraar worden verwacht dat hij alles op alles zet om de consument goed te informeren. Maar het gaat dus niet zover dat hij de consument ook moet adviseren. Dat laat nog eens zien hoe het belangrijk het is dat de consument van execution only weet wat hij doet. En dit voorbeeld laat zien dat dit niet altijd het geval is. Met hier een forse schadepost tot gevolg.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tineke van der Zee - Advieskantoor 8 november 2018

Ik heb maar één advies: altijd verzekeringen via een assurantieadviseur sluiten, hij/zij verstaat zijn vakgebied en adviseert daar waar nodig is, ook in dergelijke gevallen als in deze case. Daarmee kan een hoop ellende worden voorkomen.

Niels - Advies en Kies 2 november 2018

Tja, 'simple risk' kan de consument prima zelf sluiten. Heel makkelijk joh, een paar klikken en klaar is je inboedelverzekering. Easy, daar heb je geen adviseur voor nodig. Dat is wat diverse partijen de consument willen doen geloven. Maar wat is dan simple risk hè. Hier gaat een consument die dacht zijn belangen goed te hebben verzekerd toch mooi het schip in. En kijk eens naar de reisverzekering. Regelmatig voeren wij discussie met klanten over nut en noodzaak van de aanvullende dekking voor medische kosten. 'Dat is toch niet nodig? Ik heb al een zorgverzekering'.... Hoezo simple risk... Het (financiële) leed is niet te overzien als het misgaat... Door een hele groep consumenten wordt de zorgverzekering overigens nog steeds ziekenfonds verzekering genoemd. Als we van het werk moeten verzuimen wegens ziekte gaan we 'in de ziektewet'. En de WAO komt ook nog met regelmaat voorbij... Zegt genoeg over het kennisniveau en de (on)kunde van een grote groep consumenten die m.i. veel meer tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen bij het zelf afsluiten van ongeacht welk financiële product.

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....