Execution only: pensioenverzekeraar gaf te weinig informatie

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2022-0580) Execution only legt op de verzekeraar de verplichting de consument van zodanige informatie te voorzien dat de consument zelfstandig in staat is om het product te doorgronden en de consequenties hiervan op de lange termijn te overzien. In het onderhavige geval gaf Aegon onvoldoende informatie, maar wordt de vordering toch afgewezen omdat geen sprake is van schade.

De Geschillencommissie: ““In de offerte voor het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen heeft de verzekeraar toegelicht welke factoren de hoogte van de uitkering beïnvloeden en wat de invloed van ieder van deze factoren is. De verzekeraar heeft echter niet uiteengezet hoe deze factoren in onderlinge samenhang de hoogte van de uitkering kunnen beïnvloeden terwijl de verzekeraar wel over deze kennis beschikt.

“Het enige scenario dat de verzekeraar voor de consument heeft doorgerekend, ziet op het beleggingsrendement. Wat er met de uitkering gebeurt als daarbij de rente en/of de levensverwachting wijzigt, kan de consument niet uit de verstrekte documentatie opmaken. De verzekeraar heeft de consument dus geen volledig inzicht gegeven in het mechanisme van het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen en in de daarmee samenhangende risico’s voor de hoogte van zijn pensioenuitkering. Dit mechanisme vormt nu juist de kern van het product. De commissie is daarom van oordeel dat de verzekeraar daarmee toerekenbaar is tekortgeschoten jegens de consument. De klacht van de consument is in zoverre gegrond.”

“De consument heeft ter zitting aangevoerd dat hij – ook bij een juiste voorstelling van zaken – niet voor een ander product, zoals bijvoorbeeld een vaste pensioenuitkering, zou hebben gekozen. Consument heeft vertrouwen in het variabel pensioen, maar is alleen ontevreden over de hoogte van de uitkering. De commissie concludeert dan ook dat de klacht van de consument moet worden afgewezen bij gebrek aan schade hoewel de verzekeraar toerekenbaar tekort is geschoten jegens de consument bij het afsluiten van het product. De commissie gaat ervan uit dat de verzekeraar de consument zal tegemoetkomen voor zover de consument zijn keuzes wil herzien en gebruik wil maken van aanpassingen die de verzekeraar sindsdien in het product heeft aangebracht.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 20 juli 2022

Verzekeraars schiet altijd te kort in hun uitleg. Daar zijn nu net adviseurs voor.

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...