Extra geld voor arbeidsmarkt en economie

Wouter Koolmees nieuw 2020

Door de coronacrisis raken mensen hun baan of bedrijf kwijt en moeten zij omschakelen naar ander werk. Dat betekent dat zij nieuwe vaardigheden moeten aanleren. Het kabinet investeert vanaf 2021 1,4 miljard om mensen hierbij te helpen. Het budget gaat naar begeleiding van mensen van werk naar werk of vanuit uitkering naar werk; meer bij- en omscholingsmogelijkheden; intensieve begeleiding van kwetsbare scholieren naar werk of opleiding; betere ondersteuning van mensen met problematische schulden.

(Om)scholing toegankelijker vanaf 2021

Werknemers kunnen van hun werkgever scholing krijgen die is vrijgesteld van loonheffing. Vanaf 2021 geldt dit ook voor ex-werknemers. De werkgever betaalt dan geen loonheffingen over de scholingskosten. Zo wil het kabinet (om)scholing toegankelijker maken.

De werkgever kan op de volgende manieren de scholingskosten onbelast vergoeden: de werkgever betaalt de scholingskosten als onderdeel van een sociaal plan. Is er na het dienstverband een deel scholingsbudget over? Dan mag de ex-werknemer dit na zijn dienstverband nog gebruiken.

De Belastingdienst toetst of de werknemer de scholing volgt om de arbeidsmarktpositie te verbeteren met als doel om een inkomen te verdienen. De werkgever geeft de scholingskosten op als eindheffing bij contractbeëindiging in de werkkostenregeling. De Belastingdienst berekent hier dan geen loonheffing over.

Werken met Wajong loont sneller

Werken loont sneller voor jongeren met een arbeidsbeperking in de Wajong. Als zij werken, houden ze naast hun uitkering 30 cent van iedere euro die ze verdienen. Met loondispensatie is dat bedrag hoger. Wie vroeger Wajong ontving en werkloos raakt, mag tot de AOW-gerechtigde leeftijd terugkeren in de Wajong. Ook ontvangen jongeren in de Wajong die een opleiding volgen, vanaf hun achttiende jaar een volledige Wajong-uitkering. Voor deze maatregelen heeft het kabinet in 2020 en 2021 een budget van 53 miljoen.

Investeringen voor economisch herstel en groei

In het nieuwe Nationaal Groeifonds komt de komende vijf jaar 20 miljard beschikbaar voor investeringen in welvaart op de lange termijn. Het geld gaat naar kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Een onafhankelijke commissie van experts beoordeelt de projectvoorstellen en adviseert het kabinet welke projecten geschikt zijn. Het kabinet wil daarmee zorgen dat ook volgende generaties kunnen wonen in een Nederland met goede zorg, goed onderwijs, een leefbare omgeving en genoeg geld om zelf te kunnen besteden.

Het kabinet wil dat ook bedrijven blijven investeren. Zodat het weer beter gaat met de economie. En Nederland weer uit de crisis komt. Het kabinet investeert daarom in 2021 vervroegd twee miljard. Dat geld gaat naar infrastructuur en verduurzaming. En maakt het met belastingmaatregelen aantrekkelijk voor bedrijven om te investeren.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
RSC publiceert 'Standpunt Casemanagement bij Private Uitvoering en Verzekering'

RSC publiceert 'Standpunt Casemanagement bij Private Uitvoering en Verzekering'

Het Register Specialistisch Casemanegement (RSC) heeft het 'Standpunt Casemanagement bij Private Uitvoering en Verzekering' gepubliceerd. Het RSC: "Professioneel...

Debat in Tweede Kamer over OCTAS-rapport verplaatst naar 14 mei

Debat in Tweede Kamer over OCTAS-rapport verplaatst naar 14 mei

Het debat in de Tweede Kamer over het eind februari verschenen OCTAS-rapport is verplaatst naar 14 mei (13.00 uur - 17.00 uur).  Dit vanwege een samenloop op...

UWV verwacht toename werkgeversbezwaren door ‘Praktisch beoordelen’

UWV verwacht toename werkgeversbezwaren door ‘Praktisch beoordelen’

UWV verwacht als gevolg van ‘Praktisch beoordelen’ vooral een toename van werkgeversbezwaren. Aldus minister Van Gennip in antwoord op vragen vanuit...

NN: "Advies Octas biedt opties voor oplossen hardheden WIA"

NN: "Advies Octas biedt opties voor oplossen hardheden WIA"

Nationale-Nederlanden is positief dat het rapport van OCTAS aandacht heeft voor de noodzaak van preventie en draagt graag hiervoor mogelijke praktische oplossingsrichtingen...

Kabinet: OCTAS-varianten vragen om nadere uitwerking

Kabinet: OCTAS-varianten vragen om nadere uitwerking

Er is bij de OCTAS-varianten "bijna altijd sprake van dilemma’s of compromissen. Bovendien zijn de dilemma’s en compromissen nog niet in omvang (financieel...

Wet Meer zekerheid flexwerkers naar Raad van State

Wet Meer zekerheid flexwerkers naar Raad van State

Minister Van Gennip stuurt het wetsvoorstel Meer zekerheid flexwerkers naar de Raad van State voor advies. Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen om flexibele...

"Afzien van extra verhoging wettelijk minimumloon per 1 juli"

"Afzien van extra verhoging wettelijk minimumloon per 1 juli"

Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan...

Variant: Basis voor werkenden

Variant: Basis voor werkenden

In deze OCTAS-variant ligt de nadruk op één gelijke regeling voor alle werkenden: werknemers en zelfstandigen. OCTAS: “Eén stelsel voor...

Variant: Werk staat voorop

Variant: Werk staat voorop

De tweede variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Werk staat voorop. De commissie: “In deze variant draaien we de huidige werkwijze om: eerst reintegratie...

Variant: Huidig stelsel beter

Variant: Huidig stelsel beter

De eerste variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Huidig stelsel beter. In deze variant ligt de nadruk op het vereenvoudigen van het huidige stelsel en...