Fd.kifid.nl dit najaar verder uitgerold

Kifid 2017 (deel logo)

Fd.kifid.nl, het online klachtenportaal voor financiële dienstverleners bij Kifid, komt dit najaar beschikbaar voor alle financiële dienstverleners die zijn aangesloten bij Kifid. Bij het stapsgewijs aansluiten geeft Kifid voorrang aan financiële dienstverleners waarvan meerdere klachten in behandeling zijn.

Zodra aansluiting een feit is, worden alle nieuwe klachten voor de betreffende dienstverlener digitaal behandeld. Lopende klachten die nog ‘schriftelijk’ worden behandeld, kunnen op verzoek van de financiële dienstverlener worden omgezet naar digitaal.

In de toekomst krijgen financiële dienstverleners op het moment van aansluiting bij Kifid, de vraag of zij gebruik willen maken van het online-loket. Het verkrijgen van toegang tot fd.kifid.nl valt dan samen met het aangesloten zijn bij Kifid. Geeft een financiële dienstverlener de voorkeur aan een schriftelijke klachtbehandeling, dan is dat mogelijk.

Kifid heeft deze zomer een pilot gedaan met twee banken en twee verzekeraars. Hun ervaringen zijn positief. De verbeterpunten zijn gebruikt om fd.kifid.nl te optimaliseren.

 

Reactie toevoegen

 
Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...

Klant had vroeger moeten opstaan

Klant had vroeger moeten opstaan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0785) Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de...

Verzekeraar moet kapotte lattenbodem toch vergoeden

Verzekeraar moet kapotte lattenbodem toch vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2022-0778) De kapotte broek en versleten slippers hoeft de verzekeraar niet te vergoeden op de inboedelverzekering, de kapotte lattenbodem, de...

Bank niet verplicht hypotheek te verhogen

Bank niet verplicht hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0780) De consument beklaagt zich over de handelswijze van de geldverstrekker in het kader van zijn verzoek tot verhoging van zijn hypothecaire...

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Klager vordert vergeefs 51.250 euro overwaarde

Klager vordert vergeefs 51.250 euro overwaarde

(Kifid-uitspraak GC 2022-0772) De consument was in de veronderstelling dat hij in 2008 mede eigenaar is geworden van de woning van zijn toenmalige partner. Bij de...

Kifid laat opleiding klant meespelen in zorgvuldigheid die adviseur moet betrachten

Kifid laat opleiding klant meespelen in zorgvuldigheid die adviseur moet betrachten

De Geschillencommissie maakt bij het beoordelen van de vraag of een adviseur de zorgplicht heeft gschonden onderscheid naar de mate van opleiding van de consument(en)....

Geen stormschade, maar constructiefout

Geen stormschade, maar constructiefout

(Kifid-uitspraak GC 2022-0748) De consument heeft een beroep gedaan op zijn woonverzekering omdat hij schade aan zijn schuur heeft door storm. De verzekeraar heeft...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 4-2022) Ook eisen aan oriëntatiegesprek Tijdens een oriëntatiegesprek maakt de adviseur een handgeschreven notitie met onder...

Leren van Kifid-uitspraken

Leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 4-2022) Benzine in plaats van diesel CAMPERVERZEKERING – De consument heeft verkeerde brandstof getankt waardoor schade is ontstaan...