“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

Sandra Molenaar 2022

De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is schijntransparantie, waar consumenten niets aan hebben. Er bestaat geen gemiddelde consument en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie.

“Consumenten hebben het recht te weten hoeveel provisie hun tussenpersoon opstrijkt. In duidelijke cijfers. In euro’s. Die informatie hebben ze nodig om de bemiddelaar aan te kunnen spreken op de diensten die hij levert. Het is dan ook bijzonder teleurstellend dat de minister tussenpersonen de ruimte wil geven die informatie te verdoezelen.”

Uit onderzoek van de Consumentenbond “blijkt dat consumenten die een schadeverzekering afsluiten, precies willen weten hoeveel provisie hun tussenpersoon hiervoor ontvangt. 85,5 procent wil dat de bemiddelaar hen daarover informeert, zonder dat ze daar om hoeven te vragen”. 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Anton - Koopman Consultancy 12 juli 2022

De Consumentenbond neemt graag stelling en anderen de maat. Maar hoe integer zijn de leden van deze organisatie zelf? Google even op 'Bondsraad ontslaat leden en het dossier Energieflex'. Een dossier over het lekken van interne documenten, het weigeren van medewerking en het verdienen aan de eigen leden, wat een winst van 1 miljoeneuro opleverde. Tja Mw. Molenaar u spreekt over schijntransparantie, maar ik heb het liever over schijnheilig.

Marco Weijs - Finzicht BV 5 juli 2022

Consumenten hebben dat recht al! Maar zelden gebruiken ze dat recht. Als men er naar vraagt dient de adviseur provisie transparant over te zijn, naar dat is al een tijdje zo! Dat de consumentenbond dit roept is begrijpelijk om zo hun eigen winkel beter te kunnen positioneren. En hoezo kan de consument daar zelf niet om vragen? Ik denk dat de consument te veel verwent is en alles op een presenteerblaadje wil hebben i.p.v. zelf iets uit te zoeken en een oordeel te vellen. Maar dat is wat er volgens mij vooral mis is, gemakzucht. Waarom moeite doen? Consument anno 2022 " alles zal u aangereikt worden"

Paul Schoo - Platter-Schoo 5 juli 2022

Verdoezelen? Wordt eens een keer wakker en blijf niet hangen in de vorige eeuw. Wij hebben een vergunningstelsel wat de intregiteit waarborgt. We hebben ook een eed afgelegd. Wordt het niet eens tijd om als Concurentie Bond het nut van onze beroepsgroep voor deze samenleving te onderkennen?

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 4 juli 2022

"opstrijkt" "aanspreken op de diensten die hij levert" "informatie verdoezelen" Het is geen positief volkje bij de consumentenbond. De praktische vraag hoe aan te geven hoeveel de provisie dan is als je nog niet weet welke producten en van welke verzekeraar een klant gaat afnemen heb ik nog niet helder beantwoord gezien. Daarbij leg ik zelf mijn netto tarief altijd uit met de uitleg dat ik de 20-25% provisie over de premie niet ontvang, maar dat die bij mij is vervangen voor een vast tarief, dat zowel hoger als lager kan zijn dan de provisiebeloning. Geen klant die dan wil weten hoeveel het dan was geweest met provisiebeloning. Die 85% die het wil weten zal denk ik geen collega herkennen, niemand vraagt ernaar.

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Minister Kaag rekent er op dat de brancheorganisaties actief meehelpen haar aanpak bij actieve provisietransparantie – fijnmazige gemiddelden van diverse typen...

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Met haar keuze voor fijnmazige gemiddelden, geeft minister Kaag volgens Adfiz “de zorgen over onuitvoerbaarheid serieus te nemen. Het is nu belangrijk de optie...

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

De OvFD is “blij dat de minister exact nominale transparantie heeft losgelaten voor een systeem van een fijnmazig gemiddelde. We gaan nog in gesprek over de...

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Minister Kaag kiest de middenweg bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. Er wordt overgegaan op fijnmazige gemiddelden van diverse...

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

In een open brief roept CFD de Tweede Kamer op niet te morrelen aan de huidige regeling van passieve provisietransparantie. CFD: “Voor veel consumenten zijn...

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Het debat tussen minister en Kamer dat donderdagmiddag zou plaatsvinden over onder meer de vormgeving van actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen...

Betaalrekeningen gemiddeld 42 procent duurder in vijf jaar

Betaalrekeningen gemiddeld 42 procent duurder in vijf jaar

De prijs voor een standaard betaalrekening is de afgelopen vijf jaar gemiddeld met 42 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De prijsstijging...

Actieve provisietransparantie niet genoemd in introductiedossier Kaag

Actieve provisietransparantie niet genoemd in introductiedossier Kaag

Het introductiedossier voor de nieuwe minister van Financiën, Sigrid Kaag, vermeldt nergens actieve provisietransparantie. Dit terwijl andere belangrijke thema’s...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...