“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”
De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is schijntransparantie, waar consumenten niets aan hebben. Er bestaat geen gemiddelde consument en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie.
“Consumenten hebben het recht te weten hoeveel provisie hun tussenpersoon opstrijkt. In duidelijke cijfers. In euro’s. Die informatie hebben ze nodig om de bemiddelaar aan te kunnen spreken op de diensten die hij levert. Het is dan ook bijzonder teleurstellend dat de minister tussenpersonen de ruimte wil geven die informatie te verdoezelen.”
Uit onderzoek van de Consumentenbond “blijkt dat consumenten die een schadeverzekering afsluiten, precies willen weten hoeveel provisie hun tussenpersoon hiervoor ontvangt. 85,5 procent wil dat de bemiddelaar hen daarover informeert, zonder dat ze daar om hoeven te vragen”.
Reactie toevoegen
Reacties
Anton - Koopman Consultancy 12 juli 2022
De Consumentenbond neemt graag stelling en anderen de maat. Maar hoe integer zijn de leden van deze organisatie zelf? Google even op 'Bondsraad ontslaat leden en het dossier Energieflex'. Een dossier over het lekken van interne documenten, het weigeren van medewerking en het verdienen aan de eigen leden, wat een winst van 1 miljoeneuro opleverde. Tja Mw. Molenaar u spreekt over schijntransparantie, maar ik heb het liever over schijnheilig.
Marco Weijs - Finzicht BV 5 juli 2022
Consumenten hebben dat recht al! Maar zelden gebruiken ze dat recht. Als men er naar vraagt dient de adviseur provisie transparant over te zijn, naar dat is al een tijdje zo! Dat de consumentenbond dit roept is begrijpelijk om zo hun eigen winkel beter te kunnen positioneren. En hoezo kan de consument daar zelf niet om vragen? Ik denk dat de consument te veel verwent is en alles op een presenteerblaadje wil hebben i.p.v. zelf iets uit te zoeken en een oordeel te vellen. Maar dat is wat er volgens mij vooral mis is, gemakzucht. Waarom moeite doen? Consument anno 2022 " alles zal u aangereikt worden"
Paul Schoo - Platter-Schoo 5 juli 2022
Verdoezelen? Wordt eens een keer wakker en blijf niet hangen in de vorige eeuw. Wij hebben een vergunningstelsel wat de intregiteit waarborgt. We hebben ook een eed afgelegd. Wordt het niet eens tijd om als Concurentie Bond het nut van onze beroepsgroep voor deze samenleving te onderkennen?
Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 4 juli 2022
"opstrijkt" "aanspreken op de diensten die hij levert" "informatie verdoezelen" Het is geen positief volkje bij de consumentenbond. De praktische vraag hoe aan te geven hoeveel de provisie dan is als je nog niet weet welke producten en van welke verzekeraar een klant gaat afnemen heb ik nog niet helder beantwoord gezien. Daarbij leg ik zelf mijn netto tarief altijd uit met de uitleg dat ik de 20-25% provisie over de premie niet ontvang, maar dat die bij mij is vervangen voor een vast tarief, dat zowel hoger als lager kan zijn dan de provisiebeloning. Geen klant die dan wil weten hoeveel het dan was geweest met provisiebeloning. Die 85% die het wil weten zal denk ik geen collega herkennen, niemand vraagt ernaar.
VVP-poll: Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar.
De stelling van afgelopen week luidde: 'Twee jaar is voldoende tijd voor adviseurs om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie'. Hiermee was 41 procent...
Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie
Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee...
VVP-poll: Twee jaar is voldoende tijd ter voorbereiding op actieve provisietransparantie
Zes op de tien respondenten was het eens met de stelling van vorige week: 'Hypotheekrenteaftrek en jubelton vergroten kloof tussen arm en rijk in de samenleving'....
Adviseur krijgt twee jaar om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie
Minister Hoekstra geeft adviseurs en bemiddelaars twee jaar om zich in te schieten op actieve transparantie. De minister: “Ik ben het met de AFM eens dat de...
Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie
Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur...
Provisietransparantie kost adviseurs miljoenen
De kosten voor adviseurs en bemiddelaars van actieve provisietransparantie belopen miljoenen, becijfert de minister bij het ontwerp Wijzigingsbesluit financiële...
Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...
Ontwerp actieve provisietransparantie naar Tweede Kamer
Actieve provisietransparantie komt dichterbij. Minister Hoekstra heeft het ontwerp van het Wijzigingsbesluit financiële markten 2021 waarin actieve provisietransparantie...
(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...
Sonneveld (FvA): “Actieve provisietransparantie nu al oppakken”
Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept adviseurs op nu al werk te maken van actieve provisietransparantie. Sonneveld in zijn maandcolumn...