“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”
De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is schijntransparantie, waar consumenten niets aan hebben. Er bestaat geen gemiddelde consument en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie.
“Consumenten hebben het recht te weten hoeveel provisie hun tussenpersoon opstrijkt. In duidelijke cijfers. In euro’s. Die informatie hebben ze nodig om de bemiddelaar aan te kunnen spreken op de diensten die hij levert. Het is dan ook bijzonder teleurstellend dat de minister tussenpersonen de ruimte wil geven die informatie te verdoezelen.”
Uit onderzoek van de Consumentenbond “blijkt dat consumenten die een schadeverzekering afsluiten, precies willen weten hoeveel provisie hun tussenpersoon hiervoor ontvangt. 85,5 procent wil dat de bemiddelaar hen daarover informeert, zonder dat ze daar om hoeven te vragen”.
Reactie toevoegen
Reacties
Anton - Koopman Consultancy 12 juli 2022
De Consumentenbond neemt graag stelling en anderen de maat. Maar hoe integer zijn de leden van deze organisatie zelf? Google even op 'Bondsraad ontslaat leden en het dossier Energieflex'. Een dossier over het lekken van interne documenten, het weigeren van medewerking en het verdienen aan de eigen leden, wat een winst van 1 miljoeneuro opleverde. Tja Mw. Molenaar u spreekt over schijntransparantie, maar ik heb het liever over schijnheilig.
Marco Weijs - Finzicht BV 5 juli 2022
Consumenten hebben dat recht al! Maar zelden gebruiken ze dat recht. Als men er naar vraagt dient de adviseur provisie transparant over te zijn, naar dat is al een tijdje zo! Dat de consumentenbond dit roept is begrijpelijk om zo hun eigen winkel beter te kunnen positioneren. En hoezo kan de consument daar zelf niet om vragen? Ik denk dat de consument te veel verwent is en alles op een presenteerblaadje wil hebben i.p.v. zelf iets uit te zoeken en een oordeel te vellen. Maar dat is wat er volgens mij vooral mis is, gemakzucht. Waarom moeite doen? Consument anno 2022 " alles zal u aangereikt worden"
Paul Schoo - Platter-Schoo 5 juli 2022
Verdoezelen? Wordt eens een keer wakker en blijf niet hangen in de vorige eeuw. Wij hebben een vergunningstelsel wat de intregiteit waarborgt. We hebben ook een eed afgelegd. Wordt het niet eens tijd om als Concurentie Bond het nut van onze beroepsgroep voor deze samenleving te onderkennen?
Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 4 juli 2022
"opstrijkt" "aanspreken op de diensten die hij levert" "informatie verdoezelen" Het is geen positief volkje bij de consumentenbond. De praktische vraag hoe aan te geven hoeveel de provisie dan is als je nog niet weet welke producten en van welke verzekeraar een klant gaat afnemen heb ik nog niet helder beantwoord gezien. Daarbij leg ik zelf mijn netto tarief altijd uit met de uitleg dat ik de 20-25% provisie over de premie niet ontvang, maar dat die bij mij is vervangen voor een vast tarief, dat zowel hoger als lager kan zijn dan de provisiebeloning. Geen klant die dan wil weten hoeveel het dan was geweest met provisiebeloning. Die 85% die het wil weten zal denk ik geen collega herkennen, niemand vraagt ernaar.
Verbond herkent vervolgstappen op evaluatie provisieverbod
Het Verbond van Verzekeraars reageert instemmend op de dinsdag door minister Hoekstra aangekondigde vervolgstappen op de evaluatie van het provisieverbod. Het Verbond:...
Adfiz: minister vindt juiste balans
De juiste balans tussen wensen uit de Kamer en de argumenten uit de sector. Dat vindt minister Hoekstra in volgens Adfiz in de maatregelen die hij dinsdag bekend...
Adfiz wil meer publieke aandacht voor echte waarde van advies
Een veel belangrijker issue dan provisie is dat "er meer publieke aandacht komt voor de echte waarde van advies, en dat we rechtstreekse productverkoop en leadgeneratie...
Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie
De Consumentenbond is blij dat minister Hoekstra (Financiën) gaat onderzoeken of het wenselijk is om bemiddelaars van schadeverzekeringen te verplichten hun...
Consumentenbond: verzekeraars houden provisie onder de pet
Schadeverzekeraars communiceren niet open over de provisies die tussenpersonen ontvangen, stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een rondgang langs verzekeraars....
Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen
"Helaas blijkt uit het rapport van de AFM niet welke banken foutieve berekeningen gemaakt hebben. Wij roepen betreffende geldverstrekkers dan ook op om zelf open...
"Provisietransparantie verstoort markt"
"Ik zie niet hoe verplichte transparantie van de vergoeding van de tussenpersoon bij schadeverzekeringen mijn belang als klant dient en de (kosten van) marktverstoringen...
Provisie bij schade: AFM gooit knuppel in hoenderhok
Komt de geest nog uit de fles? De AFM pleit via een achterdeur voor actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen. En schrijft daarbij: de consument vráágt...
Adfiz: "Proefballon AFM en Verbond meteen uit lucht schieten"
"Deze proefballon verdient de aandacht niet. Laat ons dus alsjeblieft weer aan het werk gaan allemaal. Daar wordt de consument immers pas echt beter van." Aldus...
Ook verzekeraars willen hoogte provisie zichtbaar
Het Verbond onderschrijft het pleidooi van de AFM om actieve transparantie bij schadeverzekeringen in te voeren, zodat de hoogte van de provisiekosten voor alle...