Financieel adviseur geniet vertrouwen jonge beleggers

Beurs via Pixabay 2

De financieel adviseur geniet het vertrouwen van jonge beleggers, blijkt uit onderzoek in opdracht van het investeringsplatfom Trade Republic. Beleggers in de leeftijdsgroep 18-34 jaar hebben het meeste vertrouwen in gespecialiseerde websites (78 procent), maar de financieel adviseur volgt op de voet (74 procent). Bij beleggers van 35 jaar of ouder liggen deze percentages op respectievelijk 62 en 57 procent.

Bij potentiële jonge beleggers staat de financieel adviseur met 75 procent zelfs bovenaan.

Het minste vertrouwen hebben beleggers in ‘finfluencers’.

Het onderzoek toont een grote bereidheid bij jongeren om te beleggen, niet in de laatste plaats in EFT’s en cryptovaluta. Daarbij worden zij ook wel gedreven door de zorg of zij later wel een huis kunnen kopen of huren.

Jongeren (44 procent) beleggen duidelijk vaker in cryptovaluta dan de groep 35-plussers (negentien procent).

Uit het onderzoek blijkt verder onder meer dat jongeren minstens een deel van zijn beleggingen op duurzame leest schoeit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
NNEK: FD schetst misleidend frame

NNEK: FD schetst misleidend frame

"Een misleidend frame over vergoeding adviseur, provisies en toegevoegde waarde." Dat is de reactie van NNEK op het FD-artikel waarin 'tussenpersonen' ervan worden...

OAKK: geen sprake van vergoedingsfaciliteit aan het intermediair

OAKK: geen sprake van vergoedingsfaciliteit aan het intermediair

"Er is geen sprake van een vergoedingsfaciliteit aan het intermediair. Voor ons is belangrijk dat wij als beleggingsonderneming een level playing field hebben met...

Commentaar VVP: framing

Commentaar VVP: framing

Onder de titel 'Tussenpersoon ontpopt zich tot duurbetaalde beleggingsadviseur' stelt het FD beleggingsadviezen door adviseurs aan de kaak. Hoewel het FD zich beroept...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

De meerderheid van de ondervraagde beleggers geeft in de jongste Consumentenmonitor Beleggen van de AFM aan de informatie over de kosten te hebben gezien. Van deze...

Beleggingsadviseurs slaan slaatje uit duurzame beleggingsklant

Beleggingsadviseurs slaan slaatje uit duurzame beleggingsklant

Beleggingsadviseurs blijken hun kennis te gebruiken om hogere fees te vragen aan duurzame beleggers, terwijl zij geen extra inspanning leveren. Dat zou blijken uit...

Aanzienlijke verschillen tussen verwachte rendementen door beleggingsondernemingen

Aanzienlijke verschillen tussen verwachte rendementen door beleggingsondernemingen

De verwachte rendementen die beleggingsondernemingen voorhouden aan hun klanten verschillen volgens de AFM nogal. Zo schatten ondernemingen het rendement op...