Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

AFM gebouw

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren. Dat blijkt uit 'Marktindrukken', een rapport waarin de AFM de marktontwikkeling schetst voor intermediairs tussen aanbieders van financiële producten en consumenten.

In een reactie zegt Adfiz: "De Marktindrukken laten zien welke onderwerpen voor onze beroepsgroep aandacht behoeven. Daarnaast valt hieruit op te maken dat de AFM oog heeft voor de vraagstukken waar de sector mee te maken heeft. Wij vinden het een goede zaak dat de AFM het gesprek hierover voert met de adviseurs in de praktijk en op deze wijze een inzichtelijke en brede terugkoppeling geeft. Als Adfiz gaan we hierover verder in gesprek met de AFM."

De AFM: "Een volledig aanbod van diensten gaat gepaard met hoge lasten, onder meer omdat de bijhorende kennis bijgehouden moet worden. Specialisatie en samenwerking met andere kantoren kan een oplossing zijn. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de kosten voor de consument lager zijn en het laagdrempeliger wordt om een intermediair in de arm te nemen."

Digitalisering was al langer de belangrijkste marktontwikkeling en deze trend wordt versterkt door de coronacrisis. Uit het rapport blijkt dat veel financieel dienstverleners in de afgelopen periode innoveren, al blijft dat vooralsnog vooral beperkt tot digitaal klantcontact. De laagdrempeligheid hiervan is een kans voor groei van bepaalde klantgroepen.

Een belangrijk risico dat financieel dienstverleners zelf signaleren is het toenemend gevaar op onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Onder meer standaardisering van financiële producten kan daar in sommige gevallen toe leiden. Eén van de oplossingen waar intermediairs een belangrijke rol in kunnen spelen, is advies over preventiemaatregelen. Daardoor kunnen risico’s kleiner worden en weer verzekerbaar.

Hoewel bij het ‘bemiddelen in levensverzekeringen’ de risico’s op witwassen en terrorismefinanciering weliswaar klein zijn, vindt de AFM dat financieel dienstverleners hun beheersmaatregelen verder moeten aanscherpen, zoals bij het opstellen van een risicobeoordeling van de eigen organisatie en situaties die een verhoogd risico met zich meebrengen, zoals bij klanten die gelden als ‘politiek prominent persoon’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...