"Financiële sector in staat AI-fraude zelf te bestrijden"
"Ik heb tot nu toe geen signalen ontvangen dat de financiële sector in Nederland op dit moment niet over de middelen en expertise beschikt om AI-fraude aan te pakken." Dat schrijft minister Heinen in zijn antwoord op Kamervragen.
Heinen: " Ik ben regelmatig in gesprek met financiële instellingen om de nieuwe ontwikkelingen te bespreken. Van banken verneem ik dat zij continu zichtbare en onzichtbare maatregelen nemen om fraude en oplichting te voorkomen. Het is vandaag de dag onderdeel van hun dagelijkse werkzaamheden om in te spelen op de nieuwe technieken die criminelen inzetten om te frauderen, waaronder kunstmatige intelligentie.
"Het is belangrijk dat bedrijven zelf adequate maatregelen nemen om klanten te beschermen tegen verschillende vormen van fraude en in te spelen op actuele ontwikkelingen, waaronder kunstmatige intelligentie.
"Tegelijkertijd is het probleem van online fraude een breder maatschappelijk probleem, waar publieke en private partijen samen moeten optrekken om burgers te beschermen. In de Werkgroep Veiligheid van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) spreekt mijn ministerie met vertegenwoordigers van verschillende betrokkenen, zoals banken, betaalinstellingen, consumentenorganisaties, politie,
Openbaar Ministerie en De Nederlandsche Bank over veiligheid in het betalingsverkeer. Fraude in het betalingsverkeer is hier een belangrijk onderdeel van. Ook heeft dit onderwerp de aandacht binnen de Integrale aanpak online fraude, waar onder coördinatie van de minister van Justitie en Veiligheid door de minister van Economische Zaken en mijzelf aan wordt gewerkt."
Reactie toevoegen
Meer over
(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...
Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners
Visa gaat banken en andere partners adviseren over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). De nieuw opgerichte AI Advisory Practice van het in-house adviesbureau...
De Goudse betrapt adviseur op fraude
(Rechtspraak) Een financieel advieskantoor heeft volgens de Rechtbank Noord-Nederland De Goudse misleid en moet 116.731,95 euro aan ten onrechte ontvangen verzekeringsuitkering...
(Arno Groot Koerkamp, Finly, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De opkomst van denkende machines ter ondersteuning van adviseurs is momenteel een onderwerp...
Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI
“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...
ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen
ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...
Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s
Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...
Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen
Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....
Generatieve AI vergroot beroepsaansprakelijkheidsrisico
In een nieuw rapport wijst Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) op het beroepsaansprakelijkheidsrisico dat ontstaat door generatieve AI. De verzekeraar:...
AI: zorg of zegen voor het intermediair?
(Dennie van den Biggelaar, OneSurance, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Door de razendsnelle opkomst van AI staat de verzekeringssector op het punt een...