Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk

Bart Koster - Lloyds Bank

Adviseurs worstelen met de financiering van de kosten van actief klantbeheer, blijkt uit een klankbordgesprek van Lloyds Bank met adviseurs. Een verslag van het klankbordgesprek is ook voor adviseurs die nog geen relatie zijn van Lloyds Bank beschikbaar op de website van Lloyds Bank (onder het kopje ‘Algemeen’).

Bart Koster, Manager Intermediaire Distributie bij Lloyds Bank: "Sommige onderdelen van actief klantbeheer zijn 'haalproducten'. Een klant die gaat scheiden zoekt zelf contact met de adviseur om de gevolgen voor zijn hypotheek te bespreken. In die situatie zal de klant dan ook geen moeite hebben om de kosten van dit contact te betalen.

"Anders ligt dit bij momenten waarop de adviseur in het kader van actief klantbeheer ongevraagd contact met de klant zoekt om te controleren of er aanleiding is aanpassingen op de bestaande hypotheek en daaraan verbonden verzekeringen door te voeren. Een deel van de klanten zal dit afwijzen als zij horen dat dit contact geld kost. Dit heeft als gevolg dat de prijs van actief klantbeheer stijgt voor de klanten die hiervan het belang wel inzien.

"Voor een adviseur is het ook lastig een factuur te sturen wanneer hij na analyse tot de conclusie komt dat bij de klant alles nog prima in orde is en niets aangepast hoeft te worden.

"Een richting waarin velen een oplossing zoeken is het werken met abonnementen. Tijdens het klankbordgesprek kwam ook de situatie aan de orde waarbij een klant een abonnement op het gebied van onderhoud en nazorg weigert. Het is voor de adviseur dan belangrijk goed met de klant te bespreken wat hiervan de consequenties zijn en deze consequenties reproduceerbaar te maken. Wij hebben hiervoor een modelbrief gemaakt."

Verwarring

Wat verder opviel was dat het verschil tussen de verplichtingen die vanuit het publiekrecht (Wft) op de adviseur rusten met betrekking tot actief klantbeheer en de verplichtingen die uit het privaatrecht volgen, bij veel adviseurs niet duidelijk is. Bij het nadenken over hoe je als kantoor actief klantbeheer goed inricht, is inzicht in het verschil tussen publiekrechtelijke en privaatrechtelijke verplichtingen wel belangrijk.

Bereidheid tot samenwerking is groot

Tijdens het klankbordgesprek bleek dat adviseurs graag willen samenwerken met aanbieders bij de inrichting van actief klantbeheer. Idealiter zou de aanbieder hierbij een signalerende rol kunnen vervullen en de adviseur op bepaalde indicaties kunnen attenderen waarna het individuele contact en het advies aan de klant door de adviseur plaatsvindt. Koster: "Deze samenwerking is in onze branche nog niet goed ontwikkeld. Hierin zit veel ruimte voor verbetering van concepten van klantbediening. Niet alleen hobbels zoals de AVG, maar ook de vraag of bepaalde samenwerkingen niet in strijd komen met het verbod op provisie moeten worden bekeken. Wij willen allemaal het beste voor de consument. Maar wet- en regelgeving maakt realisering van de samenwerking complex."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris Broeders - Assurantiekantoor Broeders 30 maart 2023

Actief klantbeheer uit de mond van een aanbieder. Ik lig iedere keer in een deuk. Ze hebben hierover de laatste paar jaar de mond vol maar wij als adviseurs in den lande hebben allemaal hypotheekklanten in ons CRM pakket zitten waarvan de hypotheek inmiddels is overgesloten naar een andere partij zonder dat wij hiervan op de hoogte worden gebracht door deze zelfde aanbieder. Zich geheel ten onrechte verschuilend achter de AVG. Als ik een advocaat inschakel dan correspondeert de advocaat van de tegenpartij direct met mijn advocaat zonder dat ik hiervoor expliciet toestemming heb verleent. Als ik een foto laat maken in het ziekenhuis gaat de uitslag naar mijn huisarts zonder dat ik daar expliciet toestemming voor heb verleent en als een klant mij inhuurt om hem te adviseren en terzijde te staan worden er plots allerlei muren gebouwd.

Gerda - voormalig leven- en schade tussenpersoon 30 maart 2023

@Chris de Bruin, Van oudsher zijn verzekeraars ontstaan uit kleine Onderlingen: groepjes van personen die met elkaar afspraken een bepaald bedrag (premie) in te leggen in een spaarpotje zodat uit dat spaarpot de financiële schade van een enkeling, volgend op ''een onzeker voorval in de toekomst', kon worden betaald''. (in de 70er jaren moest elke Ser-ingeschreven tussenpersoon de betreffenden wetartikelen, bijv. art 251 van het Wetboek van koophandel nog uit het hoofd leren). Niet voor niks droegen veel van die onderlingen de naam:'draagt elkanders lasten........... ''Dat is ook de reden dat verzekeringen van oudsher brengproducten naar de consumenten zijn'' bedoelt u??? In 1978 leerden wij nog dat de verzekeringspremie een brengplicht naar de verzekeraar is... dus zonder premie-inleg vooraf, geen totstandkoming van een verzekeringsovereenkomst met de onderlinge/verzekeraar. En daar vloeide dan automatisch uit voort: geen verplicht provisiehoudend-verzekeringsproduct aangekocht, dan ook geen overname afsluit en beheerzorgplicht door een tussenpersoon.... Voorts was er tenminste nog tot 2001 een provisieGEBOD op bemiddeling in leven- en schadeproducten en was provisierestitutie naar de verzekeraars uit den boze. .................. Prima, dat met het verdwijnen van het provisieGEBOD in 2002 - en welk provisieGEBOD op consumptief krediet tot op de dag van vandaag overigens nog steeds geldt - alles gewijzigd is. En 1 van de grote voordelen van het provisieverbod op complexe producten vind ik, dat daarmee ook de ergens tussen 2004 en 2012 door de AFM voorgeschreven Provisiebalans (=uitbetaling van afsluitprovisie in termijnen door bank/verzekeraars) + Retourprovisie (= terugbetaling van de afsluitprovisie door de tussenpersoon AAN DE BANK/VERZEKERAAR als de consument voortijdig (binnen 10 jaar na het afsluiten van) de hypotheek en/of de levensverzekering beëindigde, bijna beëindigd is..

Chris de Bruin - Bureau mr. de Bruin 30 maart 2023

Dit is allemaal in feite oud nieuws! Klanten willen over het algemeen niet betalen voor iets dat niet direct nut oplevert, iets dat geen leuk onderwerp is en iets dat zij eerder nooit deden, en al helemaal niet als deze factoren allemaal tegelijk spelen. Dat is ook de reden dat verzekeringen van oudsher brengproducten zijn en dat bijverbanden bij hypotheken nog altijd een lastig onderwerp zijn. En nazorg bij hypotheken - waar wij de laatste jaren een issue van hebben gemaakt, maar de klant helemaal niet! - gaat er ook niet echt in. Wat wij kunnen doen, is zorgen dat onze database met primaire klantgegevens goed op orde is. Als wij snel een selectie kunnen maken van essentialia, zoals rentepercentages, restant looptijden RVP, restant looptijd aftrekbare rente en andere belangrijke zaken, is een gerichte actie makkelijk uitvoerbaar en kost die weinig tijd. Een collectieve nieuwsbrief over het belang van het bewaken van dit soort zaken kan op dezelfde manier. En dan het nog steeds niet bestaan van voldoende kennis bij de adviseurs over de twee zorgplichten die wij nu al een kleine twintig jaar hebben. Dat is vreemd, maar ligt aan ons zelf. Ik heb er in het oktobernummer 2022 van de papieren versie van VVP, een artikel over geschreven, maar ik was niet de eerste.

Meer over
Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Lloyds Bank: vakpaper vergelijkingskaart

Lloyds Bank: vakpaper vergelijkingskaart

Lloyds Bank heeft een vakpaper gemaakt van de belangrijkste vragen en antwoorden rondom de Vergelijkingskaart. Dit overzicht is gratis te downloaden op de website...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...