Fintech verbetert dienstverlening banken

NVB Logo

Banken kunnen profiteren van nieuwe technologie om klanten beter te bedienen. Voor banken die deze kansen weten te benutten is een essentiële rol weggelegd in het nieuwe bankenlandschap. Dat staat in het trendrapport over Fintech en nieuwe technologieën dat PwC in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Banken heeft geschreven.

Bankieren blijft draaien om het veilig bewaren van het geld van klanten waarbij de klant erop kan rekenen dat zijn privacy is gewaarborgd; om het faciliteren van betalingen; en om het verdelen van de risico’s die daarmee gepaard gaan. Wat nieuw is, is dat er aanbieders in de vorm van FinTech en BigTech zijn gekomen die klanten voor elk van deze kerntaken (of delen daarvan) alternatieven bieden die gebaseerd zijn op nieuwe technologieën. Voor elk van de genoemde kerntaken verwachten klanten steeds meer digitale bediening waarbij de aanbieder minder relevant is.

Banken beschikken over een stabiele en loyale klantenbasis. Zij kunnen volgens PwC hun voordeel doen met de innovatieve werkwijzen, ideeën en aantrekkelijke nieuwe toepassingen van FinTech-bedrijven. "Banken zoeken daarom actief de samenwerking met FinTech ondernemingen en andersom."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rien Evers - 21 juli 2016

Luisteren naar vragen? mee zoeken naar oplossingen? Persoonlijk menselijk contact? Iemand, die best iets meer tijd wil besteden aan zijn bankzaken. Past dit in deze nieuwe technologie?

Startup Monefy boet voor insolvabiliteit

Startup Monefy boet voor insolvabiliteit

Consumentenleenplatform Monefy was volgens De Nederlandsche Bank in 2017 niet voldoende solvabel. Het fintechbedrijf dat werd opgericht door Peter Verhaar -onder...

Reaal zet chatbot in

Reaal zet chatbot in

Reaal zet sinds kort een chatbot in op haar website. Start-up Embot heeft voor Reaal een integratie gerealiseerd van de chatbot-technologie met de bestaande...

Ohpen Nederland versterkt zich met topvrouw

Ohpen Nederland versterkt zich met topvrouw

Niet geheel toevallig brengt insur- en fintech-bedrijf Ohpen op Internationale Vrouwendag naar buiten, dat Angelique Schouten is aangesteld als chief commercial...

Banken in makkelijke taal

Banken in makkelijke taal

De NVB heet het onderdeel 'Banken in makkelijke taal' toegevoegd aan haar site. Het onderdeel is speciaal voor mensen – jong en oud – die niet graag...

Dutch FinTech Infographic 4.0 gepubliceerd

Dutch FinTech Infographic 4.0 gepubliceerd

Holland FinTech heeft editie 4.0 gepubliceerd van haar Infographic met Fintech-bedrijven op de Nederlandse markt. Inmiddels telt de graphic 430 bedrijven, ruim 100...

Mkb'ers krijgen voorschot bij uitvoering herstelkader rentederivaten

Mkb'ers krijgen voorschot bij uitvoering herstelkader rentederivaten

De uitvoering van het herstelkader rentederivaten heeft opnieuw vertraging opgelpen. De vertraging wordt grotendeels veroorzaakt door problemen met data en automatiseringssystemen...

Dijsselbloem: "Ik laat me niet uit over individuele banken"

Dijsselbloem: "Ik laat me niet uit over individuele banken"

"Ik laat me niet uit over de (groei van) hypotheekportefeuilles van individuele banken." Aldus minister Dijsselbloem in antwoord op Kamervragen over de groei bij...

Innoveren is  hard werken

Innoveren is hard werken

Alleen al in Nederland zijn honderden fintechs actief. Of u hier ‘last’ van krijgt valt nog te bezien. Wel gaan deze fintechs nieuwe standaarden neerzetten...

Veel belangstelling voor InsurTech

Veel belangstelling voor InsurTech

KPMG constateert veel belangstelling voor InsurTech.  In de eerste zes maanden van dit jaar investeerden bedrijven wereldwijd voor een bedrag van 2,6 miljard...

Verklaring duurzaamheid banken en pensioenfondsen

Verklaring duurzaamheid banken en pensioenfondsen

"Het akkoord van Parijs spoort ons allen aan om te handelen. Ook onze financiële instellingen onderschrijven deze koers en willen een wezenlijke bijdrage...