Fintech verbetert dienstverlening banken

NVB Logo

Banken kunnen profiteren van nieuwe technologie om klanten beter te bedienen. Voor banken die deze kansen weten te benutten is een essentiële rol weggelegd in het nieuwe bankenlandschap. Dat staat in het trendrapport over Fintech en nieuwe technologieën dat PwC in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Banken heeft geschreven.

Bankieren blijft draaien om het veilig bewaren van het geld van klanten waarbij de klant erop kan rekenen dat zijn privacy is gewaarborgd; om het faciliteren van betalingen; en om het verdelen van de risico’s die daarmee gepaard gaan. Wat nieuw is, is dat er aanbieders in de vorm van FinTech en BigTech zijn gekomen die klanten voor elk van deze kerntaken (of delen daarvan) alternatieven bieden die gebaseerd zijn op nieuwe technologieën. Voor elk van de genoemde kerntaken verwachten klanten steeds meer digitale bediening waarbij de aanbieder minder relevant is.

Banken beschikken over een stabiele en loyale klantenbasis. Zij kunnen volgens PwC hun voordeel doen met de innovatieve werkwijzen, ideeën en aantrekkelijke nieuwe toepassingen van FinTech-bedrijven. "Banken zoeken daarom actief de samenwerking met FinTech ondernemingen en andersom."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rien Evers - 21 juli 2016

Luisteren naar vragen? mee zoeken naar oplossingen? Persoonlijk menselijk contact? Iemand, die best iets meer tijd wil besteden aan zijn bankzaken. Past dit in deze nieuwe technologie?

Dnb onderzoekt agressieve belastingplanning

Dnb onderzoekt agressieve belastingplanning

DNB is een onderzoek gestart naar agressieve belastingplanning en klantanonimiteit bij een selectie van banken, trustkantoren en verzekeraars. Na de zomer verwacht...

"Een olifant is verstandig en wekt vertrouwen"

"Een olifant is verstandig en wekt vertrouwen"

De Raad van Kinderen adviseert de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een nieuw logo te ontwerpen. "Bijvoorbeeld met een olifant. Een olifant is verstandig...

Unieke kans

Unieke kans

Geijsel Kroon vindt dat banken wettelijk moeten worden verplicht om de afkoopsom eeuwigdurende erfpacht aan bestaande klanten te lenen, schrijft directeur Wilfred...

Robo: hoezo advies

Robo: hoezo advies

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend. Als...

Verbond ondersteunt fintech-rapport Vermeend

Verbond ondersteunt fintech-rapport Vermeend

Het Verbond zegt de aanbevelingen te delen die FinTech-gezant Willem Vermeend aan het kabinet doet.  Hoogleraar Vermeend komt tot tien aanbevelingen voor een...

Dnb: pensioenfondsen in kwetsbare positie

Dnb: pensioenfondsen in kwetsbare positie

De weerbaarheid van het Nederlandse bankwezen heeft in de afgelopen jaren een duidelijke verbetering te zien gegeven. Tegelijkertijd bevinden de Nederlandse pensioenfondsen...

Zorgeloosch en bank bieden maatwerk bij scheiding

Zorgeloosch en bank bieden maatwerk bij scheiding

De banken willen anno 2017 dichter bij de klant staan. Ook als een stel bij hen aanklopt vanwege een scheiding. Om deze klanten maatwerk te kunnen bieden, werken...

"Toezicht is grootste rem op innovatie"

"Toezicht is grootste rem op innovatie"

Grootste rem op innovatie is de toezichthouder, met name de regelgeving op het gebied van dataopslag en privacy en digitale identiteitsverificatie, zo blijkt uit...

Breken met banken

Breken met banken

Bunq heeft een nieuwe tool gelanceerd. Het alternatief voor de bank kondigt een nieuwe tool voor de klant op deze manier aan: “Hi bunqers, Today we have a...

Van Lanschot zet betalingsverkeer buiten de deur

Van Lanschot zet betalingsverkeer buiten de deur

Van Lanschot is de eerste bank die zijn betalingsverkeer volledig uitbesteedt aan een fintech-bedrijf. Volgens een bericht in het FD gaat de Bossche bank hiervoor...