FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm
Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt ontoereikend" zou zijn. De laatste keer dat er acties bij de bank voor betere arbeidsvoorwaarden werden gevoerd, was 35 jaar geleden.
Volgens FNV Finance is er onder de medewerkers geen enkel draagvlak voor de voorgestelde loonsverhoging van 111 euro bruto per 1 juli 2022 en nog eens 3 procent vanaf 1 juli 2023. Nu de inflatie op recordhoogte staat, gaan werknemers er ongeveer een tiende in koopkracht op achteruit.
Bestuurder Aukje Falger van FNV Finance: "En dat betekent dat we nu gaan kijken welke acties we kunnen voorbereiden. Het is veelzeggend dat de bereidheid om actie te voeren zo massaal is bij een werkgever waar mensen veel liever met hun werk bezig zijn dan met actievoeren. Maar de boosheid en teleurstelling is enorm. De medewerkers hebben het gevoel dat de top van de bank de aandeelhouders liever tevreden wil stellen dan zijn personeel op een goede manier door de winter te krijgen."
FNV Finance wil dat ABN Amro via de zogeheten automatische prijscompensatie de lonen laat meestijgen met de inflatie. Falger: "Het kan niet zo zijn dat de bank zijn medewerkers maar aan hun lot overlaat, terwijl dit de mensen zijn die ook in de coronaperiode de boel draaiende hebben gehouden. Dat de banktop deze harde werkers nu zo in de kou laat staan is onverkoopbaar. Het zou de staatsbank sieren om naar de oproep van het kabinet te luisteren en de lonen voldoende te laten stijgen om de koopkracht overeind te houden."
Reactie toevoegen
Meer over
ABN Amro lanceert Transitielening
ABN Amro biedt mkb-klanten de Transitielening aan. Bij deze nieuwe leenvorm voor financieringen van één miljoen tot 25 miljoen euro wordt het rentetarief...
Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk
Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...
ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet
(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...
Praktijktips Actief Klantbeheer
(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...
(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...
FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat
FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...
Klant heeft nog veel meer te bieden
(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...
ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling
ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...
Achmea en ABN AMRO hebben de in mei aangekondigde overname van ABN AMRO PPI afgerond. Hierdoor maakt de PPI vanaf nu deel uit van Achmea. De transactie is goedgekeurd...
Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro
Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...