FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm
Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt ontoereikend" zou zijn. De laatste keer dat er acties bij de bank voor betere arbeidsvoorwaarden werden gevoerd, was 35 jaar geleden.
Volgens FNV Finance is er onder de medewerkers geen enkel draagvlak voor de voorgestelde loonsverhoging van 111 euro bruto per 1 juli 2022 en nog eens 3 procent vanaf 1 juli 2023. Nu de inflatie op recordhoogte staat, gaan werknemers er ongeveer een tiende in koopkracht op achteruit.
Bestuurder Aukje Falger van FNV Finance: "En dat betekent dat we nu gaan kijken welke acties we kunnen voorbereiden. Het is veelzeggend dat de bereidheid om actie te voeren zo massaal is bij een werkgever waar mensen veel liever met hun werk bezig zijn dan met actievoeren. Maar de boosheid en teleurstelling is enorm. De medewerkers hebben het gevoel dat de top van de bank de aandeelhouders liever tevreden wil stellen dan zijn personeel op een goede manier door de winter te krijgen."
FNV Finance wil dat ABN Amro via de zogeheten automatische prijscompensatie de lonen laat meestijgen met de inflatie. Falger: "Het kan niet zo zijn dat de bank zijn medewerkers maar aan hun lot overlaat, terwijl dit de mensen zijn die ook in de coronaperiode de boel draaiende hebben gehouden. Dat de banktop deze harde werkers nu zo in de kou laat staan is onverkoopbaar. Het zou de staatsbank sieren om naar de oproep van het kabinet te luisteren en de lonen voldoende te laten stijgen om de koopkracht overeind te houden."
Reactie toevoegen
Meer over
ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”
Voorlopig blijft de lage hypotheekrente de woningprijs opjagen, denkt ABN Amro. “Onze prijsraming voor is dit jaar is plus 12,5 procent en voor volgend jaar...
Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer
Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...
Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren
De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...
ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches
ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...
Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden
Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...
Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer
"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...
Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer
De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...
Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen
"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...
Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!
Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...
Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...