FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Aukje Falger 2022

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt ontoereikend" zou zijn. De laatste keer dat er acties bij de bank voor betere arbeidsvoorwaarden werden gevoerd, was 35 jaar geleden.

Volgens FNV Finance is er onder de medewerkers geen enkel draagvlak voor de voorgestelde loonsverhoging van 111 euro bruto per 1 juli 2022 en nog eens 3 procent vanaf 1 juli 2023. Nu de inflatie op recordhoogte staat, gaan werknemers er ongeveer een tiende in koopkracht op achteruit.

Bestuurder Aukje Falger van FNV Finance: "En dat betekent dat we nu gaan kijken welke acties we kunnen voorbereiden. Het is veelzeggend dat de bereidheid om actie te voeren zo massaal is bij een werkgever waar mensen veel liever met hun werk bezig zijn dan met actievoeren. Maar de boosheid en teleurstelling is enorm. De medewerkers hebben het gevoel dat de top van de bank de aandeelhouders liever tevreden wil stellen dan zijn personeel op een goede manier door de winter te krijgen."

FNV Finance wil dat ABN Amro via de zogeheten automatische prijscompensatie de lonen laat meestijgen met de inflatie. Falger: "Het kan niet zo zijn dat de bank zijn medewerkers maar aan hun lot overlaat, terwijl dit de mensen zijn die ook in de coronaperiode de boel draaiende hebben gehouden. Dat de banktop deze harde werkers nu zo in de kou laat staan is onverkoopbaar. Het zou de staatsbank sieren om naar de oproep van het kabinet te luisteren en de lonen voldoende te laten stijgen om de koopkracht overeind te houden."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro past haar woningmarktramingen opnieuw aan. De aanhoudende prijsstijging zorgt er volgens de bank voor dat het gemiddelde van dit jaar hoger zal uitkomen...

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

Digitale valuta kunnen, vooral in ontwikkelingslanden, leiden tot een hoger welvaartsniveau, zo stelt ABN Amro in het derde deel van het drieluik over cryptocurrencies....

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Geldbelangen eist opschorting compensatieregeling ABN Amro

Geldbelangen eist opschorting compensatieregeling ABN Amro

Stichting Geldbelangen eist dat ABN Amro de compensatieregeling opschort, die de bank – in samenwerking met Consumentenbond Claimservice - voor teveel betaalde...