"Ga als financiële sector meer in dialoog met de samenleving"

Boudewijn van Uden (2018)

“Iedereen kan een bijdrage leveren aan een betere financiële wereld. Als iedereen gaat doen wat hij of zij binnen de eigen invloedssfeer wél kan doen, kunnen we daadwerkelijk het verschil gaan maken.” Dit zegt Boudewijn van Uden, directeur Corporate Communicatie bij ASR, in de wintereditie van het New Financial Magazine.

Als je al 23 jaar meeloopt in de financiële sector, kun je ontwikkelingen en trends vaak beter in perspectief zien. Van Uden is positief gestemd. “De sector is veel minder productgedreven geworden en de dienstverlening is veel meer in overeenstemming gekomen met de oorspronkelijke bestaansreden: het overnemen van risico’s die mensen niet willen of kunnen dragen en mensen helpen doelen te bereiken waarvoor een financiële component essentieel is. In het verleden stuurden met name de grote financiële instellingen voornamelijk op aandeelhouderswaarde, nu worden de belangen van andere stakeholders ook goed meegewogen. Je kunt wel spreken van een balancing act. Het vergt doorzettingsvermogen, visie, leiderschap en een luisterend oor naar de samenleving om ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden baat hebben bij jouw organisatie. Gelukkig beseffen ook steeds meer aandeelhouders dat alleen kortetermijndoelen niet goed zijn voor de samenleving, niet goed voor het bedrijf waarin je investeert en dus niet goed voor jezelf als aandeelhouder. Steeds meer mensen begrijpen dat we de problemen in deze wereld niet kunnen oplossen door alleen maar te kijken naar de eigen portemonnee. En als bedrijven goed zijn voor zowel aandeelhouders, medewerkers, klanten als de samenleving als geheel, dan vindt niemand het ook raar dat die bedrijven een nette winst maken.”

Volgens Van Uden is er met name als het gaat om transparantie en communicatie nog winst te behalen in de sector. “Het is heel belangrijk om de vele zaken die in de sector heel goed gaan, te belichten. Tegelijkertijd is het ook goed als de sector transparanter wordt over zaken die niet goed gaan. Zaak blijft wel dat je verhaal oprecht moet zijn. Klanten, media, televisiekijkers prikken er zo doorheen als een verhaal niet eerlijk is. Mijn oproep aan de sector: zet de luiken verder open en ga nog meer de dialoog aan met de samenleving.”

Ook in de intermediaire distributie is uiteraard veel veranderd. “Adviseurs maken de overstap van wederverkopers van aanbieders naar adviseurs van de klant. Deze overgang is uiteraard al jaren bezig en alle varianten bestaan nog altijd. Het intermediair is hard op weg om zich meer dan ooit te bewijzen als zelfstandige en respectabele beroepsgroep. Dat is pure winst voor dit maatschappelijk gezien zeer betekenisvolle vak.”

Belangrijk voor Van Uden is dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. “Iedereen kan een bijdrage leveren aan een betere financiële wereld. Als iedereen gaat doen wat hij of zij binnen de eigen invloedssfeer wél kan doen, kunnen we daadwerkelijk het verschil gaan maken.”

Van Uden hecht er aan, in deze zin, het New Financial Forum te noemen. “Een belangrijk forum dat krachten, ideeën, inspiratie en best practices bundelt van positief ingestelde mensen en bedrijven die gezamenlijk een concrete en wezenlijke bijdrage willen leveren aan een gezonde en maatschappelijk relevante sector. Op een bijeenkomst van het Forum in 2013 heb ik aangegeven dat ik een actieve bijdrage wil leveren om de zichtbaarheid van dit platform te vergroten en de continuïteit te helpen waarborgen. Dit vanuit het besef dat het Forum een belangrijk middel is om met elkaar de noodzakelijke stappen te zetten op weg naar een betere financiële sector.”

Lees HIER de hele editie van het New Financial Magazine.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
FBTO wint Zorgverzekering Award 2024

FBTO wint Zorgverzekering Award 2024

FBTO is de winnaar van Geld.nl Zorgverzekering Award 2024. De vergelijkingssite reikt deze prijs elk jaar uit aan de beste zorgverzekeraar op het gebied van prijs/kwaliteit...

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

"Geld is een belangrijke reden voor mensen om hun gedrag aan te passen. Natuurlijk is intrinsieke motivatie belangrijk, maar juist bij een thema als duurzaamheid...

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

Van de werknemers vindt 84 procent het belangrijk de pensioenregeling te bespreken tijdens een sollicitatie. Voor 83 procent is pensioenplanning belangrijk voor...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

“Schokkend hoe weinig er over is van alles waar wij mensen bij floreren.” Dat zei Christine Boland, tijdgeestanalist, woensdag op de zesde Positive Finance...

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

"Het wordt echter steeds duidelijker dat zachte vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomst van de financieel adviseur. Wordt het niet eens tijd om na jaren van...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Inzetbaarheid van klanten staat bij ons op de eerste plaats

Inzetbaarheid van klanten staat bij ons op de eerste plaats

(Partner in Kennis a.s.r. in VVP 4, 2023) Zestig jaar geleden werd de eerste arbeidsongeschiktheidsverzekering geïntroduceerd door het wit-blauwe kruis, een...