Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat gestaan met als gevolg dat de elektronica van de auto beschadigd is geraakt en de auto niet meer te gebruiken was. Partijen verschillen erover van mening of de schade is ontstaan als gevolg van een plotselinge oorzaak van buiten de auto. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat de schade het gevolg is geweest van een gebrek aan de auto, waardoor het regenwater de auto binnen kon lopen. De commissie wijst de vordering (16.000 euro) van de consument af.

De commissie: "Volgens de consument is de schade veroorzaakt door een plotselinge oorzaak van buiten de auto, namelijk de hevige regenbui. De verzekeraar stelt dat het water tijdens deze regenbui de auto heeft binnen kunnen komen vanwege een gebrek aan het voertuig, namelijk een grotere ruimte van een afdichtrubber van het panorama dak, waardoor er meer kans was op vuil in de regenwaterafvoer. De regenwaterafvoer is daardoor verstopt geraakt. Dit betreft een veelvoorkomend gebrek dat ook bekend is bij de dealer van de auto van de consument. De verzekeraar baseert haar standpunt op de bevindingen van de expert.

"De commissie begrijpt dat het gevolg van het gebrek aan de auto voor de consument plotseling is ingetreden, maar dit neemt niet weg dat dit gebrek de reden is geweest dat het regenwater de auto binnen kon stromen. In een normale situatie zou een auto hiertegen bestand moeten zijn. Het gebrek aan de afdichtrubbers, dat niet van de ene op de andere dag zal zijn ontstaan, heeft ervoor gezorgd dat dit in deze situatie niet het geval is geweest. De commissie oordeelt dan ook dat hier geen sprake is van een plotselinge oorzaak, waardoor er geen sprake is van dekking."

 

Reactie toevoegen

 
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Autoverzekering opnieuw duurder

Autoverzekering opnieuw duurder

Autoverzekeringen zijn volgens Geld.nl in het derde kwartaal opnieuw duurder geworden. De gemiddelde premie van alle automerken samen steeg van juli tot en met september...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...