Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat gestaan met als gevolg dat de elektronica van de auto beschadigd is geraakt en de auto niet meer te gebruiken was. Partijen verschillen erover van mening of de schade is ontstaan als gevolg van een plotselinge oorzaak van buiten de auto. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat de schade het gevolg is geweest van een gebrek aan de auto, waardoor het regenwater de auto binnen kon lopen. De commissie wijst de vordering (16.000 euro) van de consument af.

De commissie: "Volgens de consument is de schade veroorzaakt door een plotselinge oorzaak van buiten de auto, namelijk de hevige regenbui. De verzekeraar stelt dat het water tijdens deze regenbui de auto heeft binnen kunnen komen vanwege een gebrek aan het voertuig, namelijk een grotere ruimte van een afdichtrubber van het panorama dak, waardoor er meer kans was op vuil in de regenwaterafvoer. De regenwaterafvoer is daardoor verstopt geraakt. Dit betreft een veelvoorkomend gebrek dat ook bekend is bij de dealer van de auto van de consument. De verzekeraar baseert haar standpunt op de bevindingen van de expert.

"De commissie begrijpt dat het gevolg van het gebrek aan de auto voor de consument plotseling is ingetreden, maar dit neemt niet weg dat dit gebrek de reden is geweest dat het regenwater de auto binnen kon stromen. In een normale situatie zou een auto hiertegen bestand moeten zijn. Het gebrek aan de afdichtrubbers, dat niet van de ene op de andere dag zal zijn ontstaan, heeft ervoor gezorgd dat dit in deze situatie niet het geval is geweest. De commissie oordeelt dan ook dat hier geen sprake is van een plotselinge oorzaak, waardoor er geen sprake is van dekking."

 

Reactie toevoegen

 
Diefstal drone dreunt na

Diefstal drone dreunt na

(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...

Mobiel telefoongebruik toegevoegd aan schadeformulier

Mobiel telefoongebruik toegevoegd aan schadeformulier

Diverse verzekeraars hebben expliciet in de polisvoorwaarden opgenomen geen schade te vergoeden bij het niet-handsfree bedienen van de telefoon. Daarom is er nu...

Aanmaning luistert nauw

Aanmaning luistert nauw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...