Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat gestaan met als gevolg dat de elektronica van de auto beschadigd is geraakt en de auto niet meer te gebruiken was. Partijen verschillen erover van mening of de schade is ontstaan als gevolg van een plotselinge oorzaak van buiten de auto. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat de schade het gevolg is geweest van een gebrek aan de auto, waardoor het regenwater de auto binnen kon lopen. De commissie wijst de vordering (16.000 euro) van de consument af.
De commissie: "Volgens de consument is de schade veroorzaakt door een plotselinge oorzaak van buiten de auto, namelijk de hevige regenbui. De verzekeraar stelt dat het water tijdens deze regenbui de auto heeft binnen kunnen komen vanwege een gebrek aan het voertuig, namelijk een grotere ruimte van een afdichtrubber van het panorama dak, waardoor er meer kans was op vuil in de regenwaterafvoer. De regenwaterafvoer is daardoor verstopt geraakt. Dit betreft een veelvoorkomend gebrek dat ook bekend is bij de dealer van de auto van de consument. De verzekeraar baseert haar standpunt op de bevindingen van de expert.
"De commissie begrijpt dat het gevolg van het gebrek aan de auto voor de consument plotseling is ingetreden, maar dit neemt niet weg dat dit gebrek de reden is geweest dat het regenwater de auto binnen kon stromen. In een normale situatie zou een auto hiertegen bestand moeten zijn. Het gebrek aan de afdichtrubbers, dat niet van de ene op de andere dag zal zijn ontstaan, heeft ervoor gezorgd dat dit in deze situatie niet het geval is geweest. De commissie oordeelt dan ook dat hier geen sprake is van een plotselinge oorzaak, waardoor er geen sprake is van dekking."
Reactie toevoegen
Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement
Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...
Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag
(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...
Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...
Klager met etalagebenen staat te kijk
(Kifid-uitspraken GC 2025-0204 en GC 2025-0205) De verzekeraar heeft de verzekering beëindigd en de verstrekte uitkeringen (47.467,63 euro) en de kosten gemaakt...

Independer: minder schades, duurdere autopremie
"De afgelopen twee jaar is het aantal verkeersongevallen met ruim 3.500 gedaald. Toch is in dezelfde periode de premie voor de autoverzekering gemiddeld 252 euro...
Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...

Nederlanders geven 5,7 miljard euro uit aan autoverzekeringen
Nederlanders geven jaarlijks 5,7 miljard euro uit aan autoverzekeringen. De gemiddelde premie bedraagt 54 euro per maand. ‘Prijs’ is de belangrijkste...

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...