Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij stelt schade te hebben geleden door de gebrekkige advisering en vordert daartoe van de adviseur een bedrag van 12.913 euro. De adviseur heeft, ondanks herhaaldelijke verzoeken daartoe, geen verweer gevoerd. De vordering komt de Geschillencommissie niet onrechtmatig of ongegrond voor en wordt daarom toegewezen.
De consument heeft zich beklaagd over de advisering en bemiddeling van de adviseur bij het aangaan van de hypothecaire geldlening in 2022. De consument heeft aangevoerd dat de adviseur is tekortgeschoten in de uitvoering van zijn dienstverlening door een financiering te adviseren welke niet voldoet aan de fiscale vereisten voor hypotheekrenteaftrek in box 1.
Het schadebedrag ziet op gemiste belastingteruggave over de jaren 2022 en 2023 (totaal 5.718 euro); kosten voor de hypotheekadviseur voor het adviseren en bemiddelen bij het aanpassen van de financieringsconstructie (2.795 euro); kosten voor het wijzigen van de belastingaangiften (totaal 900 euro) en terugbetaling van de advieskosten die zij aan de adviseur heeft betaald voor zijn dienstverlening (3.500 euro).
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...
Dubbel premie betalen is voor eigen rekening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...
Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...
Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...
Niet alle huishoudongelukjes verzekerd
(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...
Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...
Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...