Gebrekkige fraudedetectie kost verzekeraars miljarden

Tom van der Spek (Accenture)

Ruim 70 procent van de claimbeheerders van Europese schadeverzekeraars zag de afgelopen drie jaar het aantal frauduleuze claims toenemen. Volgens onderzoek van Accenture lopen de jaarlijkse verliezen in de Europese ongevallen- en schadeverzekeringssector als gevolg van frauduleuze schadeclaims op tot 8 à 12 miljard euro.

Driekwart van de ruim veertig schadeverzekeraars in het onderzoek overweegt de invoering van geavanceerde fraudedetectietechnieken om verzekeringsfraude beter te bestrijden. Hierbij gaat het om voorspellingsmodellen die frauduleuze schadeclaims uit het verleden analyseren om signalen van mogelijke fraude op te sporen. Andere prioriteiten van de claimbeheerders zijn ‘een betere IT-ondersteuning’ (67%) en 'efficiëntere data-inzameling' (61%).

In Nederland zijn klanttevredenheid en klantvertrouwen een belangrijk thema voor verzekeraars, constateert Tom van der Spek, managing director Financial Services bij Accenture. "Verzekeraars moeten tegelijk stappen zetten om de legitieme claims op een efficiënte en rechtvaardige wijze te behandelen. Daartoe is een modern claimsysteem essentieel, dat bijvoorbeeld de verdere automatisering van bepaalde claimprocessen mogelijk maakt om de dossiers sneller af te handelen.”

De grote meerderheid (84%) van de claimbeheerders stelt dat hun systemen niet flexibel en modern genoeg zijn om in te spelen op de veranderende behoeften van de verzekerden. Meer dan de helft van de claimsystemen is minstens tien jaar oud. Daarnaast geeft meer dan de helft van de respondenten aan dat hun claimsysteem niet in staat is om de steeds grotere hoeveelheden beschikbare data in te zamelen en te analyseren – zoals gegevens over klanten verkregen via sociale media en gps-gegevens – die hen in staat zouden stellen om hun schadeafhandeling te verfijnen en te verbeteren.

Alle verzekeraars in het onderzoek zijn van plan hun schadeafhandeling te verbeteren; 65 procent wil dit op projectbasis doen. “Hoewel de tactische of geleidelijke aanpak op korte termijn sneller en goedkoper kan uitvallen, bestaat het risico dat de verzekeraars onvoldoende uitgerust zullen zijn om het hoofd te bieden aan alle uitdagingen waarmee zij zullen worden geconfronteerd in een snel evoluerende markt, vooral nu de klanten op digitaal vlak steeds bedrevener worden”, aldus Van der Spek. “Verzekeraars kunnen zich niet langer verschuilen achter IT-legacy en interne procesoptimalisaties. Ze moeten nu de ambitie vertalen naar daadwerkelijke actie.”




 

Reactie toevoegen

 
Kaag: verzekeraar hoeft niet altijd aangifte te doen van verzekeringsfraude

Kaag: verzekeraar hoeft niet altijd aangifte te doen van verzekeringsfraude

“Het kabinet heeft er begrip voor dat verzekeraars niet in alle situaties (van verzekeringsfraude, red.) overgaan tot aangifte, maar een afweging maken op...

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Verbond: "EVR robuust en zorgvuldig systeem"

Van de 12.000 vastgestelde fraudegevallen per jaar wordt momenteel een kleine 5.000 geregistreerd in het externe verwijzingsregister (EVR). Het aantal klanten dat...

“Verzekeraars registreren steeds meer mensen als fraudeur, niet altijd terecht”

“Verzekeraars registreren steeds meer mensen als fraudeur, niet altijd terecht”

Verzekeraars registreren steeds meer klanten als fraudeur. Op dit moment staan er zo'n 18.200 vermeld in een frauderegister. Het leeuwendeel staat daar terecht in...

Onder fraudeurs steeds meer ondernemers

Onder fraudeurs steeds meer ondernemers

Verzekeraars betrapten vorig jaar zo'n 13.000 mensen op het plegen van fraude met verzekeringen. In totaal probeerden zij voor ruim 85 miljoen euro te frauderen....

Kifid Kennis over registraties in geval van fraude

Kifid Kennis over registraties in geval van fraude

Op Kifid Kennis zijn drie nieuwe kennisdocumenten over registratie door een financiële dienstverlener in geval van fraude te vinden. Kifid: “Consumenten...

Meer verzekeringsfraude door bedrijven in coronacrisis

Meer verzekeringsfraude door bedrijven in coronacrisis

Er is een behoorlijke toename van bijna 40 procent zichtbaar in het aantal bedrijven dat in 2020 betrokken was bij verzekeringsfraude....

Verzekeraars krijgen vergunning om fraude-info te delen

Verzekeraars krijgen vergunning om fraude-info te delen

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bekend gemaakt dat aan ruim 160 financiële instellingen, waaronder 80 verzekeraars, een vergunning is verleend om...

Achttien procent claims bevat element van fraude

Achttien procent claims bevat element van fraude

Verzekeraars die meededen aan wereldwijd onderzoek door FRISS geloven dat momenteel achttien procent van alle claims een element van fraude, overdrijving of misleiding...

Aantal bewezen verzekeringsfraudes in 2019 bijna verdubbeld

Aantal bewezen verzekeringsfraudes in 2019 bijna verdubbeld

Het aantal bewezen verzekeringsfraudes is in 2019 bijna verdubbeld. In 2019 ontdekten verzekeraars 22.376 fraudezaken, tegen 12.879 zaken in 2018. Hiermee voorkwamen...

Lik-op-stuk-beleid levert één miljoen op

Lik-op-stuk-beleid levert één miljoen op

SODA, de organisatie die namens verzekeraars een standaard schadevergoeding van 532 euro verhaalt op fraudeurs, heeft sneller dan verwacht de grens van één...