"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

Rob Mulder

Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee worden de verouderde algemene voorwaarden die NVM en VBO hanteren op de belangrijkste punten 'gerepareerd'.

Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en VastgoedPRO hebben met ingang van 1 juni de voorwaarden voor makelaarsdiensten verbeterd. "Dat was nodig omdat de vorige voorwaarden waren verouderd. Het was onder meer niet meer duidelijk wat een makelaar precies doet en wat het kost."

VEH en Consumentenbond: "We hebben de NVM en VBO gevraagd ook mee te doen met de nieuwe voorwaarden. Dat doen ze vooralsnog niet. Maakt u gebruik van een VBO- of NVM-makelaar en wilt u wél de verbeterde voorwaarden, print ons ‘reparatieformulier’ en ga daarmee naar uw makelaar."
In de nieuwe voorwaarden die de consumentenorganisaties met VastgoedPRO zijn overeengekomen is "volstrekt helder geregeld wat de makelaar precies gaat doen om tot de verkoop of aankoop van een woning te komen en welke vergoeding de makelaar ontvangt voor zijn inspanningen. Daartoe zijn naast de algemene voorwaarden een modelopdracht opgesteld en een prijslijst. Op die manier wordt het voor consumenten gemakkelijker om offertes van makelaars te vergelijken. Ook zijn de algemene voorwaarden in begrijpelijke taal opschreven zodat de meeste consumenten de betekenis daarvan kunnen doorgronden. Vaktermen en juridisch jargon zijn uit de voorwaarden verdwenen. Tenslotte zijn inhoudelijke verbeteringen overeengekomen met VastgoedPRO over de gevolgen van bijzondere situaties die kunnen voorkomen zoals een echtscheiding of overlijden aan de kant van de opdrachtgever".

 

Makelaar verschuilt zich achter ‘maatwerk’
Rob Mulder, directeur belangenbehartiging van VEH: “Ook de minister heeft er naar aanleiding van vragen in de Tweede Kamer op aangedrongen dat makelaars duidelijk zijn over hun tarieven. Zij verschuilen zich nu te vaak achter het argument dat het werk van een makelaar ‘maatwerk’ betreft. Daarnaast worden consumenten regelmatig verrast met bijkomende kosten die de makelaar in rekening brengt maar waarover helemaal geen afspraken zijn gemaakt."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

VEH switcht van Anker naar ARAG

VEH switcht van Anker naar ARAG

ARAG is met ingang van 1 augustus 2023 de rechtsbijstandsverzekeraar van Vereniging Eigen Huis (VEH). Met de overstap van Anker Insurance Company naar ARAG reageert...

Meer starters kopen een woning

Meer starters kopen een woning

Zowel in het eerste als tweede kwartaal van 2023 lag het aantal starters dat een woning heeft gekocht hoger dan een jaar eerder. Daarmee is het aandeel starters...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Verzekeringsvoorwaarden in onderlinge samenhang lezen

Verzekeringsvoorwaarden in onderlinge samenhang lezen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0332) De consument heeft een beroep op haar inboedelverzekering gedaan omdat haar tuinmeubelen vanwege een storm zijn beschadigd. De verzekeraar...

Groen energielabel stuwt woningwaarde

Groen energielabel stuwt woningwaarde

Woningen met een groen energielabel doen het volgens de NVM in de huidige woningmarkt steeds beter dan woningen met een minder groen label. “Door de hard gestegen...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...