“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

Mini TB 2021

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids: “Twee identiek ogende huizen naast elkaar en toch een andere inboedelpremie. Of in één straat verschillende premies voor auto’s die op dezelfde plek geparkeerd worden. Je weet niet altijd hoe verzekeraars dat verschil in risico’s en premies achter de schermen bepalen. Terwijl ze allerlei gegevens over je verzamelen en bijhouden. Ze moeten hier open over zijn. En kunnen uitleggen waarom een premie hoger is of een polis wordt geweigerd. Mogelijk zijn de gegevens onjuist. Je kunt ze dan laten corrigeren.

“Verzekeraars zijn vrij in het bepalen van premies en het accepteren van verzekerden.
Maar je hebt als verzekerde wel het recht om te weten welke gegevens van je gebruikt worden én waar die vandaan komen. Verzekeraars moeten hun premies en de logica erachter kunnen uitleggen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

ANVA en AWI: gezamenlijke productengines

ANVA en AWI: gezamenlijke productengines

Gezamenlijke productengines voor verzekeraars en gevolmachtigden (Insurance Product Content) zijn het eerste dat ANVA en AWI in het kader van hun partnership samen...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Hypotheek: AFM wil centrale registratie studieschulden

Hypotheek: AFM wil centrale registratie studieschulden

De AFM wil dat uitstaande studieschulden voortaan centraal worden geregistreerd in een voor hypotheekverstrekkers toegankelijk register. Dat schrijft de toezichthouder...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...