“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”
De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids: “Twee identiek ogende huizen naast elkaar en toch een andere inboedelpremie. Of in één straat verschillende premies voor auto’s die op dezelfde plek geparkeerd worden. Je weet niet altijd hoe verzekeraars dat verschil in risico’s en premies achter de schermen bepalen. Terwijl ze allerlei gegevens over je verzamelen en bijhouden. Ze moeten hier open over zijn. En kunnen uitleggen waarom een premie hoger is of een polis wordt geweigerd. Mogelijk zijn de gegevens onjuist. Je kunt ze dan laten corrigeren.
“Verzekeraars zijn vrij in het bepalen van premies en het accepteren van verzekerden.
Maar je hebt als verzekerde wel het recht om te weten welke gegevens van je gebruikt worden én waar die vandaan komen. Verzekeraars moeten hun premies en de logica erachter kunnen uitleggen.”
Reactie toevoegen
Meer over
"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"
De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...
Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers
Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....
Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak
De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...
Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"
De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...
Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU
Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...
"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"
Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...
Consumentenbond lanceert Privacymeter
De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...
Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig
De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...
Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars
Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...
Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente
Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...