Geen adviesrelatie tussen direct writer en consument

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0401) De direct writer, aldus de Geschillencommissie, heeft de consument niet geadviseerd over de verzekering. Hij heeft de verzekering alleen aangeboden en de consument heeft de verzekering bij de verzekeraar afgesloten. Bij het afsluiten van de verzekering heeft de verzekeraar de consument voldoende voorgelicht over de belangrijke kenmerken van de verzekering. De verzekeraar heeft het product ook op de gekozen manier aan de consument aan mogen bieden. Toen de waardeontwikkeling van de verzekering achterbleef, was de verzekeraar niet verplicht de consument hiervoor een concrete oplossing te bieden.

De commissie is van oordeel dat “de verzekeraar is opgetreden als direct writer. Dit houdt in dat verzekeraar rechtstreeks, zonder tussenkomst van een tussenpersoon, de verzekering is aangegaan met de consument. De consument heeft de verzekeraar benaderd voor een hypothecaire geldlening en de verzekeraar heeft deze geldlening – als aanbieder van het product – aan hem verstrekt, met de daaraan gekoppelde verzekering. Dat de verzekeraar daarbij met de consument de mogelijkheid heeft besproken om voor een minimumkapitaal van rond de 90.000 gulden te kiezen en dat met dit minimumkapitaal en de toentertijd geldende rentestand de hypotheek waarschijnlijk wel grotendeels zou kunnen worden afgelost, betekent niet dat de verzekeraar de consument heeft geadviseerd over de verzekering. Partijen hebben ook niet afgesproken dat de verzekeraar dit zou doen. Van een advies op grond waarvan de consument kon vaststellen wat zijn mogelijkheden waren en welk product voor hem het meest passend was, is dan ook geen sprake geweest.

“In 2008 heeft de consument contact gezocht met de verzekeraar omdat de waarde-ontwikkeling van zijn verzekering achterbleef. De verzekeraar heeft de consument geantwoord dat deze er rekening mee moet houden dat de expiratiewaarde van de verzekering niet voldoende zal zijn om de hypotheek mee af te lossen. In 2010, 2015 en 2020 heeft de verzekeraar de consument op een vergelijkbare manier bericht. In zijn brief van september 2020 heeft de verzekeraar de consument er voorts op gewezen dat hij zich zou kunnen wenden tot een financieel adviseur om zijn mogelijkheden te bespreken. De consument verwijt de verzekeraar echter dat deze hem geen concrete oplossingen heeft geboden, zoals het verhogen van het verzekerd kapitaal, waarbij de consument een hogere premie zou betalen. Daartoe was de verzekeraar echter niet verplicht. Zoals de commissie onder nummer 3.3 heeft vastgesteld, is er geen sprake (geweest) van een adviesrelatie tussen de verzekeraar en de consument”.

Reactie toevoegen

 
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...