Geen lekker hapje voor verzekeraar...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0540) De verzekeraar stelt dat de consument hem opzettelijk heeft misleid door bij het aangaan en wijzigen van de verzekering niet te melden dat de auto ook voor maaltijdbezorging wordt gebruikt. De consument zou zijn precontractuele mededelingsplicht (opzettelijk) hebben geschonden. De verzekeraar vordert de reeds gedane uitkering en de onderzoekskosten terug, hij heeft de autoverzekering beëindigd en de persoonsgegevens van de consument opgenomen in verschillende registers. De consument betwist dat hij zijn precontractuele mededelingsplicht (opzettelijk) heeft geschonden. De Geschillencommissie oordeelt dat geen sprake is van schending van de precontractuele mededelingsplicht. Klaverblad mag de uitkering en de onderzoekskosten niet terugvorderen. Verder dient de verzekeraar de registratie van de persoonsgegevens in het EVR, het Incidentenregister, de Gebeurtenissen¬administratie en het IVR door te halen en de melding bij het CBV in te trekken. Klacht gegrond. Vordering toegewezen.
De commissie oordeelt dat "de gemaakte foto’s onvoldoende zijn om te kunnen concluderen dat sprake is van maaltijdbezorging met de verzekerde auto. Het gaat om een momentopname en het is niet duidelijk wat er in de tas zit, wie de persoon is die in de auto stapt en waar hij heen gaat. De onderzoeker heeft onterecht zonder aanvullende informatie de conclusie getrokken dat sprake is van maaltijdbezorging met het verzekerde voertuig.
Ook de stelling van de verzekeraar dat de consument tijdens het onderzoek onwaar heeft verklaard over het gebruik van de auto en dat daaruit blijkt dat hij zijn precontractuele mededelingsplicht heeft geschonden, volgt de commissie niet. De commissie oordeelt dat de consument afdoende verklaringen heeft gegeven voor de door de verzekeraar geconstateerde onregelmatigheden.
Reactie toevoegen
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...


