Geen lekker hapje voor verzekeraar...

Register via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0540) De verzekeraar stelt dat de consument hem opzettelijk heeft misleid door bij het aangaan en wijzigen van de verzekering niet te melden dat de auto ook voor maaltijdbezorging wordt gebruikt. De consument zou zijn precontractuele mededelingsplicht (opzettelijk) hebben geschonden. De verzekeraar vordert de reeds gedane uitkering en de onderzoekskosten terug, hij heeft de autoverzekering beëindigd en de persoonsgegevens van de consument opgenomen in verschillende registers. De consument betwist dat hij zijn precontractuele mededelingsplicht (opzettelijk) heeft geschonden. De Geschillencommissie oordeelt dat geen sprake is van schending van de precontractuele mededelingsplicht. Klaverblad mag de uitkering en de onderzoekskosten niet terugvorderen. Verder dient de verzekeraar de registratie van de persoonsgegevens in het EVR, het Incidentenregister, de Gebeurtenissen¬administratie en het IVR door te halen en de melding bij het CBV in te trekken. Klacht gegrond. Vordering toegewezen.

De commissie oordeelt dat "de gemaakte foto’s onvoldoende zijn om te kunnen concluderen dat sprake is van maaltijdbezorging met de verzekerde auto. Het gaat om een momentopname en het is niet duidelijk wat er in de tas zit, wie de persoon is die in de auto stapt en waar hij heen gaat. De onderzoeker heeft onterecht zonder aanvullende informatie de conclusie getrokken dat sprake is van maaltijdbezorging met het verzekerde voertuig.

Ook de stelling van de verzekeraar dat de consument tijdens het onderzoek onwaar heeft verklaard over het gebruik van de auto en dat daaruit blijkt dat hij zijn precontractuele mededelingsplicht heeft geschonden, volgt de commissie niet. De commissie oordeelt dat de consument afdoende verklaringen heeft gegeven voor de door de verzekeraar geconstateerde onregelmatigheden.

 

Reactie toevoegen

 
Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...