Geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen

Discussie

Veertig procent van 101 stemmers sluit met de klant een nazorgovereenkomst in aanvulling op de wettelijk voorgeschreven nazorg. Dat is de uitkomst van de VVP-poll van afgelopen week. Er zijn dus redelijk wat adviseurs die zo'n overeenkomst hebben. Maar minstens zo interessant is de conclusie dat een meerderheid zo'n overeenkomst niet heeft. Niet iedereen lijkt (al) overtuigd van nazorg als verdienmodel.

De nieuwe stelling dan: 'Ik heb er geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen'. Langzaam aan wennen adviseurs aan het idee dat zij op enig moment de provisie op schadeverzekeringen zullen moeten laten zien aan de consument. Maar dan wel graag als percentage, liever niet als bedrag. Hoe denkt u daarover? Doe weer mee en stem!

Stemmen kan HIER

Weer een goede week gewenst!

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 27 januari 2020

Ik kwam op een gegeven moment tot de ontdekking dat ik me drie slagen in de rondte werkte voor een - volgens mij dan- wel erg beperkte beloning. Enig onderzoek leidde tot de conclusie dat ik veel klanten had die op provisiebasis wel heel erg weinig bijdroegen, maar regelmatig wel veel werk opleverden. Hoe vervelend en on-sociaal ook, ik heb zes jaar geleden gekozen voor een abo systeem met een minimale maandbijdrage voor nieuwe relaties. Ook vanwege de verwachting dat de provisie veel eerder transparant zou worden, en dat onze grote vrienden de verzekeraars dan niet zouden nalaten te vertellen dat het directe kanaal bij hen "gratis" is. Voorzichtige niet statistische conclusie: een groot aantal mensen met een smalle beurs ziet af van onze diensten. Maar niet allemaal! Een aantal mensen wil helemaal niets betalen, die ben je altijd kwijt. De mensen met de dikke portemonnee betalen een stuk minder. Uitleg van de werkwijze kost tijd en moeite, dat moet je wel willen. Economisch gezien: dalend klanten aantal, stijgende omzet. Gratis tip: ga niet met de huidige klantenkring aan de slag. Veel tijd en resultaat vrijwel 0. Ik ben het met Van der Velden eens dat de provisie solidariteit in zich draagt, maar ik verwacht dat de klanten die "te veel" betalen, dit niet uit solidariteit zullen willen blijven doen. Je kan prima je dienstverlening uitleggen, en wie daar niets voor over heeft is geen relatiemateriaal, maar onderlinge solidariteit lijkt me op dit vlak een brug te ver. Ik troost me met de gedachte dat wijziging van het systeem dit niet mijn wens is, maar is aangejaagd door consumentenbonden, TV programma's, politieke nitwits en toezichthouders.

W van der Velden - Van der velden Assurantie, Hypotheek en Pensioen adviseurs 24 januari 2020

Ik heb er wel problemen mee, Het provisie systeem en verzekeren is vooral sociaal, Sterkere klant, betalen mee aan de klanten met een smallere beurs, Daar is niets mis mee. Prettig weekend,

Frank Postel - Heuven Advies 20 januari 2020

Waarom iets veranderen als het goed werkt. Dont fix it, if it isn't broken. De simple risk schade markt werkt goed, geen perverse prikels, dus waarom..??

Enzo van der Velde - Van der Velde & Planners van Waarde 20 januari 2020

Geen enkel probleem om € 0,00 door te geven. Ik heb geen producten met provisie en als ik overneem als intermediair dan alleen onder de voorwaarde dat het product wordt omgezet in provisie vrij.

Meer over
Afname aantal ORV's zorgelijk

Afname aantal ORV's zorgelijk

Nooit losgeld betalen na ransomware-aanval, luidde de VVP-poll van vorige week. Van 86 stemmers (is het vakantie soms? Of ligt de sector niet wakker van cyberrisico's?!)...

Nooit losgeld betalen na ransomware-aanval

Nooit losgeld betalen na ransomware-aanval

Bijna driekwart (72 procent) van 155 stemmers was het eens met de VVP-poll van vorige week: 'Als adviseur blijf ik loyaal aan de echte intermediairverzekeraars'....

VVP-poll: als adviseur blijf ik loyaal aan de echte intermediairverzekeraars

VVP-poll: als adviseur blijf ik loyaal aan de echte intermediairverzekeraars

Zo'n beetje gelijk. Dat was de uitslag van de stelling van vorige week: 'Snelheidsverlaging van 130 naar 100 fnuikt rijgedragverzekering'. 44 procent van de stemmers...

Snelheidsverlaging fnuikt rijgedragpolis

Snelheidsverlaging fnuikt rijgedragpolis

Zestig procent was het eens met de afgelopen VVP-poll: 'Ik ben voor samengaan RMiA en RAiA'. De stelling was dit keer goed voor 339 stemmen, meer dan gebruikelijk....

Voor samengaan RMiA en RAiA

Voor samengaan RMiA en RAiA

Fiftyfifty was de uitslag van de VVP-poll van afgelopen week: 'Ik heb er geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen' (237 stemmen). Of het uiteindelijk ook...

Nazorgovereenkomst

Nazorgovereenkomst

Een duidelijke uitslag kent de VVP-poll van vorige week. Van 150 stemmers was 83 procent het oneens met de stelling: 'Premieverhoging van 95 procent redelijk en...

Premieverhoging van 95 procent redelijk en billijk

Premieverhoging van 95 procent redelijk en billijk

Bijna driekwart (74 procent) van 132 stemmers was het eens met de laatste VVP-poll van 2019: 'Kennis- en ervaringstoets handhaven bij verhogen hypotheek'. Dat geeft...

Kennis- en ervaringstoets handhaven

Kennis- en ervaringstoets handhaven

Onverzekerbaarheid speelt nog steeds, afgaande op de uitkomst van de VVP-poll van afgelopen week. Negentig procent van 115 stemmers was het in ieder geval met de...

Onverzekerbaarheid speelt nog steeds

Onverzekerbaarheid speelt nog steeds

Onverzekerbaarheid, volgens de verzekeraars is dat helemaal niet zo'n probleem meer. Zolang het risico maar goed kan worden ingeschat en bij de polishouder de bereidheid...

Jongeren weten weg naar adviseur nog steeds te vinden

Jongeren weten weg naar adviseur nog steeds te vinden

Bijna een gelijkspel. Dat is de uitslag van de VVP-poll van vorige week, die luidde: 'Tijd is geld' nieuwe perverse prikkel door provisieverbod. Zevenenveertig procent...