Geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen

Discussie

Veertig procent van 101 stemmers sluit met de klant een nazorgovereenkomst in aanvulling op de wettelijk voorgeschreven nazorg. Dat is de uitkomst van de VVP-poll van afgelopen week. Er zijn dus redelijk wat adviseurs die zo'n overeenkomst hebben. Maar minstens zo interessant is de conclusie dat een meerderheid zo'n overeenkomst niet heeft. Niet iedereen lijkt (al) overtuigd van nazorg als verdienmodel.

De nieuwe stelling dan: 'Ik heb er geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen'. Langzaam aan wennen adviseurs aan het idee dat zij op enig moment de provisie op schadeverzekeringen zullen moeten laten zien aan de consument. Maar dan wel graag als percentage, liever niet als bedrag. Hoe denkt u daarover? Doe weer mee en stem!

Stemmen kan HIER

Weer een goede week gewenst!

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 27 januari 2020

Ik kwam op een gegeven moment tot de ontdekking dat ik me drie slagen in de rondte werkte voor een - volgens mij dan- wel erg beperkte beloning. Enig onderzoek leidde tot de conclusie dat ik veel klanten had die op provisiebasis wel heel erg weinig bijdroegen, maar regelmatig wel veel werk opleverden. Hoe vervelend en on-sociaal ook, ik heb zes jaar geleden gekozen voor een abo systeem met een minimale maandbijdrage voor nieuwe relaties. Ook vanwege de verwachting dat de provisie veel eerder transparant zou worden, en dat onze grote vrienden de verzekeraars dan niet zouden nalaten te vertellen dat het directe kanaal bij hen "gratis" is. Voorzichtige niet statistische conclusie: een groot aantal mensen met een smalle beurs ziet af van onze diensten. Maar niet allemaal! Een aantal mensen wil helemaal niets betalen, die ben je altijd kwijt. De mensen met de dikke portemonnee betalen een stuk minder. Uitleg van de werkwijze kost tijd en moeite, dat moet je wel willen. Economisch gezien: dalend klanten aantal, stijgende omzet. Gratis tip: ga niet met de huidige klantenkring aan de slag. Veel tijd en resultaat vrijwel 0. Ik ben het met Van der Velden eens dat de provisie solidariteit in zich draagt, maar ik verwacht dat de klanten die "te veel" betalen, dit niet uit solidariteit zullen willen blijven doen. Je kan prima je dienstverlening uitleggen, en wie daar niets voor over heeft is geen relatiemateriaal, maar onderlinge solidariteit lijkt me op dit vlak een brug te ver. Ik troost me met de gedachte dat wijziging van het systeem dit niet mijn wens is, maar is aangejaagd door consumentenbonden, TV programma's, politieke nitwits en toezichthouders.

W van der Velden - Van der velden Assurantie, Hypotheek en Pensioen adviseurs 24 januari 2020

Ik heb er wel problemen mee, Het provisie systeem en verzekeren is vooral sociaal, Sterkere klant, betalen mee aan de klanten met een smallere beurs, Daar is niets mis mee. Prettig weekend,

Frank Postel - Heuven Advies 20 januari 2020

Waarom iets veranderen als het goed werkt. Dont fix it, if it isn't broken. De simple risk schade markt werkt goed, geen perverse prikels, dus waarom..??

Enzo van der Velde - Van der Velde & Planners van Waarde 20 januari 2020

Geen enkel probleem om € 0,00 door te geven. Ik heb geen producten met provisie en als ik overneem als intermediair dan alleen onder de voorwaarde dat het product wordt omgezet in provisie vrij.

Meer over
Het belang van goed advies houdt niet op bij het afsluiten

Het belang van goed advies houdt niet op bij het afsluiten

Ruim driekwart van 119 stemmers was het eens met de VVP-stelling van vorige keer: 'Toekomst advieskantoor is zowel extreem persoonlijk als extreem digitaal'. De...

Toekomst advieskantoor is zowel extreem persoonlijk als extreem digitaal

Toekomst advieskantoor is zowel extreem persoonlijk als extreem digitaal

Het merendeel van de respondenten op de stelling van vorige week zegt dat de coronacrisis het digitaliseringsproces op het advieskantoor niet heeft versneld. Maar...

Corona heeft het digitaliseringsproces in mijn advieskantoor versneld

Corona heeft het digitaliseringsproces in mijn advieskantoor versneld

Maar liefst 79 procent van de 180 respondenten waren het afgelopen week oneens met de stelling 'Digitaal adviesgesprek het nieuwe normaal'. Ook in het postcorona...

Digitaal adviesgesprek het nieuwe normaal

Digitaal adviesgesprek het nieuwe normaal

Bijna driekwart van 128 stemmers (73 procent) kon zich niet vinden in de VVP-stelling van de afgelopen keer: 'Vaste servicevergoeding bij autoverzekering verdient...

Vaste servicevergoeding bij autoverzekering verdient navolging

Vaste servicevergoeding bij autoverzekering verdient navolging

Van 140 stemmers was 87 procent het eens met de VVP-stelling van afgelopen keer: 'Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is'. Juist die mensen...

Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank verkoper is

Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank verkoper is

Van 113 stemmers was 85 procent het eens met de VVP-stelling van afgelopen week: 'Juist oordeel Kifid-commissie van Beroep: adviseur hoeft niet te wijzen op algemene...

Juist oordeel Kifid-commissie van Beroep

Juist oordeel Kifid-commissie van Beroep

Van 195 stemmers was 56 procent het oneens met de VVP-stelling van afgelopen keer: 'Loonoffer tijdens coronacrisis reëel'. Een niet al te grote meerderheid...

Loonoffer tijdens coronacrisis reëel

Loonoffer tijdens coronacrisis reëel

Een ruime meerderheid (84 procent) was het eens met de VVP-poll van vorige week dat de anderhalvemetereconomie de rest van het jaar blijft. Eens kijken of de nieuwe...

Anderhalvemetereconomie blijft rest van het jaar

Anderhalvemetereconomie blijft rest van het jaar

Bijna een kwart van 160 stemmers (23 procent) antwoordde ja op de VVP-poll van afgelopen week: 'Er zijn door corona al klanten van mij failliet gegaan'. Dat is best...

Er zijn door corona al klanten van mij failliet gegaan

Er zijn door corona al klanten van mij failliet gegaan

Een duidelijke meerderheid (85 procent van 84 stemmers) was het eens met de VVP-stelling van afgelopen week: 'Concretisering nazorgplicht niet los te zien van vraagstuk...