Geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen

Discussie

Veertig procent van 101 stemmers sluit met de klant een nazorgovereenkomst in aanvulling op de wettelijk voorgeschreven nazorg. Dat is de uitkomst van de VVP-poll van afgelopen week. Er zijn dus redelijk wat adviseurs die zo'n overeenkomst hebben. Maar minstens zo interessant is de conclusie dat een meerderheid zo'n overeenkomst niet heeft. Niet iedereen lijkt (al) overtuigd van nazorg als verdienmodel.

De nieuwe stelling dan: 'Ik heb er geen moeite mee mijn provisie als bedrag te tonen'. Langzaam aan wennen adviseurs aan het idee dat zij op enig moment de provisie op schadeverzekeringen zullen moeten laten zien aan de consument. Maar dan wel graag als percentage, liever niet als bedrag. Hoe denkt u daarover? Doe weer mee en stem!

Stemmen kan HIER

Weer een goede week gewenst!

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 27 januari 2020

Ik kwam op een gegeven moment tot de ontdekking dat ik me drie slagen in de rondte werkte voor een - volgens mij dan- wel erg beperkte beloning. Enig onderzoek leidde tot de conclusie dat ik veel klanten had die op provisiebasis wel heel erg weinig bijdroegen, maar regelmatig wel veel werk opleverden. Hoe vervelend en on-sociaal ook, ik heb zes jaar geleden gekozen voor een abo systeem met een minimale maandbijdrage voor nieuwe relaties. Ook vanwege de verwachting dat de provisie veel eerder transparant zou worden, en dat onze grote vrienden de verzekeraars dan niet zouden nalaten te vertellen dat het directe kanaal bij hen "gratis" is. Voorzichtige niet statistische conclusie: een groot aantal mensen met een smalle beurs ziet af van onze diensten. Maar niet allemaal! Een aantal mensen wil helemaal niets betalen, die ben je altijd kwijt. De mensen met de dikke portemonnee betalen een stuk minder. Uitleg van de werkwijze kost tijd en moeite, dat moet je wel willen. Economisch gezien: dalend klanten aantal, stijgende omzet. Gratis tip: ga niet met de huidige klantenkring aan de slag. Veel tijd en resultaat vrijwel 0. Ik ben het met Van der Velden eens dat de provisie solidariteit in zich draagt, maar ik verwacht dat de klanten die "te veel" betalen, dit niet uit solidariteit zullen willen blijven doen. Je kan prima je dienstverlening uitleggen, en wie daar niets voor over heeft is geen relatiemateriaal, maar onderlinge solidariteit lijkt me op dit vlak een brug te ver. Ik troost me met de gedachte dat wijziging van het systeem dit niet mijn wens is, maar is aangejaagd door consumentenbonden, TV programma's, politieke nitwits en toezichthouders.

W van der Velden - Van der velden Assurantie, Hypotheek en Pensioen adviseurs 24 januari 2020

Ik heb er wel problemen mee, Het provisie systeem en verzekeren is vooral sociaal, Sterkere klant, betalen mee aan de klanten met een smallere beurs, Daar is niets mis mee. Prettig weekend,

Frank Postel - Heuven Advies 20 januari 2020

Waarom iets veranderen als het goed werkt. Dont fix it, if it isn't broken. De simple risk schade markt werkt goed, geen perverse prikels, dus waarom..??

Enzo van der Velde - Van der Velde & Planners van Waarde 20 januari 2020

Geen enkel probleem om € 0,00 door te geven. Ik heb geen producten met provisie en als ik overneem als intermediair dan alleen onder de voorwaarde dat het product wordt omgezet in provisie vrij.

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

Tweederde (67 procent) was het oneens met de afgelopen VVP-stelling 'Financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering'. Dan is de volgende vraag:...

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...